Laatste update: 10 december 2013
Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
Vandaag heeft de Eerste Kamer ingestemd met de wijziging (toelichting) op de vreemdelingenwet. De wet regelt dat er van alle vreemdelingen tien vingerafdrukken en een pasfoto worden opgeslagen in een centrale database. Staatssecretaris Teeven (VVD) wil hiermee documentfraude tegengaan. De staatssecretaris weet in het voorjaar van 2014 om hoeveel fraudegevallen het gaat. De Tweede Kamer nam het wetsvoorstel op 29 januari 2013 al aan.
Centrale database
Er komt een centrale database (Basisvoorziening Vreemdelingen, BVV) waarin de tien vingerafdrukken en de pasfoto van vreemdelingen worden geregistreerd. Vreemdeling is iedereen die geen Nederlands paspoort heeft, of geen burger is van één van de EU-landen, IJsland, Noorwegen of Zwitserland. De al in ons land aanwezige vreemdelingen zullen ook hun vingerafdrukken en pasfoto moeten afstaan. Zodra een vreemdeling een Nederlands paspoort of een paspoort van bovengenoemde landen krijgt, moeten de gegevens uit de centrale database vernietigd worden.
Opsporing
De gegevens zullen onder andere gebruikt worden voor de opsporing en vervolging van strafbare feiten. De opsporingsinstanties krijgen onder de volgende voorwaarden toegang tot de centrale database.
1. er bestaat een redelijk vermoeden dat de verdachte een vreemdeling is, of
2. het opsporingsonderzoek is op een dood spoor beland, dan wel dat het geboden is dat er snel resultaat komt bij de opheldering van een misdrijf.
De rechter-commisaris moet toestemming geven voor het gebruik van de database.
Er is door de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) en de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken (ACVZ) onder verwijzing naar het Europees verdrag voor de rechten van de mens (EVRM) en uitspraken van het Europese hof voor de rechten van de mens (EHRM), gepleit voor striktere voorwaarden voor justitie om toegang tot de database te krijgen. De staatssecretaris legt dat naast zich neer. Ook het advies om maar vier vingerafdrukken af te nemen, zoals Nederlanders ook moeten doen voor het paspoort, neemt de staatssecretaris niet over. Om de identiteit goed vast te stellen zijn volgens hem alle tien de vingerafdrukken noodzakelijk.
Een motie van de SP voor strengere voorwaarden voor justitie om toegang tot de database te krijgen, werd niet aangenomen. Alleen SP, PvdD, GL, D66 en ChristenUnie stemden hier voor. De PVV wilde juist alle beperkende voorwaarden voor toegang tot de database voor justitue laten vervallen. Daar was verder niemand voor.
Bewaartermijn
De gegevens blijven maximaal tien jaar bewaard, nadat een vreemdeling is genaturaliseerd of weer is vertrokken uit Nederland. De PVV wilde de bewaartermijn tot 20 jaar verlengen, maar dat amendement werd niet aangenomen. De NOvA en de ACVZ adviseerden een maximale bewaartermijn van vijf jaar, maar dat advies volgde de staatssecretaris niet op.
Evaluatie
De Tweede Kamer heeft een amendement van D66 aangenomen waarin gesteld wordt, dat de privacy-inbreuk zo groot is, dat de wet slechts voor bepaalde tijd mag gelden. De wet vervalt automatisch na zeven jaar. Vijf jaar na inwerkingtreding zal de wet geëvalueerd worden. Op basis van deze evaluatie kan het kabinet met een nieuw wetsvoorstel de wet "verlengen".
Update stemming:
Groenlinks laat naar aanleiding van dit artikel op de PrivacyBarometer weten tegen de centrale vingerafdrukkendatabase van vreemdelingen te zijn. De voor-stem zou een vergissing zijn.
Verslag debat.
Stemmingsoverzicht wetsvoorstel en amendementen.
Laatste update: 10.12.2013
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -3
Dossier tweede kamer: 33192, 32455
Datum stemming: 29.01.2013
Bekeken: 23.889 keer.
Tags: vingerafdrukken, vreemdeling, biometrie, BVV
http://www.privacyfirst.nl/privacy-first...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/...
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-...
http://www.cbpweb.nl/Pages/adv_z2009-00...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.