Laatste update: 5 mei 2010
Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
in 2009 zijn ten minste 3.350 internetaansluitingen afgetapt in Nederland. Gemiddeld werd een aansluiting bijna een maand afgetapt. Dat blijkt uit een voorzichtige schatting van het NBIP. Het aantal taps steeg met 385% ten opzichte van 2006. Tijdens een tap wordt de inhoud van alle chatgesprekken, telefoongesprekken (via internet), bijdragen aan internetfora, videogesprekken en downloads geregistreerd en doorgegeven. De VVD heeft aangegeven meer capaciteit te wensen voor internettaps. Demissionair minister Hirsch Ballin denkt dat het aantal internettaps zal stijgen.
Ook de telefoon wordt veel afgetapt
Elk jaar worden er meer telefoongesprekken getapt. In 2008 werden in totaal 26.425 telefoonnummers afgetapt. Een gemiddelde van 1946 per dag. Zelfs de VN hebben kritiek op Nederland op deze gang van zaken. Als reactie hierop heeft Groenlinks gepleit voor strengere normen rond het aftappen.
De Tweede Kamer nam in februari een motie van Gerkens (SP), Teeven (VVD) en Azough (GL) aan dat ook de tapstatistieken van de geheime diensten openbaar gemaakt moeten worden. Nu blijkt dat de inlichtingendiensten in 2009 ruim 1100 taps geplaatst hebben. De AIVD zette er 1078 uit, de militaire inlichtingendienst (MIVD) 53. Minister Ter Horst (PvdA) vond openbaarmaking eerder niet nodig. De AIVD zou afgeluisterden ook naderhand moeten vertellen dat ze afgeluisterd zijn, maar dat gebeurt in de praktijk nooit. Demissionair minister Hirsch Ballin (CDA) wil deze verplichting daarom maar laten vervallen. Een groot deel van de Tweede Kamer gaat hier echter niet mee akkoord.
En zelfs vertrouwelijke gesprekken worden afgeluisterd
In plaats van dat het helpt, komt justitie door het aftappen regelmatig in de problemen tijdens rechtszaken. Zo werden in de Hell's Angels zaak vertrouwelijke gesprekken niet verwijderd en werd de zaak daarom niet-ontvakelijk verklaard. Ook in andere zaken komen verdachten op deze manier vrij.
Ook in de gevangenis luistert de politie gesprekken illegaal af tussen gevangenen en hun advocaten. Het is illegaal omdat dergelijke gesprekken altijd vertrouwelijk zijn. Het is goed mogelijk dat hierdoor mensen vrijuit gaan.
Uit een geheim rapport blijkt dat internettaps vrij eenvoudig te omzeilen zijn.
Afluisteren zonder goedkeuring van rechter
De wet Bijzondere Opsporings Bevoegdheden (BOB) regelt observatie, infiltratie, gebruik van informanten, afluisteren en aftappen. Voortaan mag een officier van justitie hiertoe besluiten zonder toestemming van de rechtercommissaris.
In de evaluatie van deze wet in 2004 wordt over de verantwoording die afgelegd zou moeten worden over het inzetten van deze bijzondere opsporingsbevoegdheden gezegd: "Over de wijze waarop deze vormen van externe transparantie in ruime zin gestalte krijgen, kunnen we kort zijn: ze werken maar zeer ten dele." (blz 267)
Laatste update: 05.05.2010
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -3
Dossier tweede kamer: 25403
Document stemmingen: HAN6650A09
Datum stemming: 25.11.1998
Bekeken: 21.650 keer.
Tags: afluisteren, opsporen
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
http://www.vvd.nl/actueel/729/vvd-betre...
http://nos.nl/artikel/141246-aantal-int...
http://www.nbip.nl/nieuws/nbip-heeft-ta...
http://www.eerstekamer.nl/9370000/1/j9v...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijzondere...
http://www.security.nl/artikel/30484/1/...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.