Laatste update: 15 september 2010
Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
Op 6 juli 2010 is deze wet door de Eerste Kamer aangenomen. De wet is een aanpassing van de gemeentewet en is bedoeld om (ernstige) overlast en voetbalvandalisme aan te pakken. De wet treedt op 1 september 2010 in werking.
Burgemeester van Rotterdam Aboutaleb (PvdA) heeft aangegeven dat hij de wet niet ver genoeg vindt gaan en zegt "nadrukkelijk" de grenzen van de wet op te zoeken. De VVD in Amsterdam wil de wet ook gaan toepassen op hangjongeren.
De wet geeft de burgemeesters ruimere bevoegdheden om personen een gebiedsverbod, contactverbod of een meldplicht op te leggen. Deze wet regelt dat als een persoon twee keer ergens in Nederland de openbare orde heeft verstoord en er vrees bestaat dat hij het nog eens doet, elke willekeurige burgemeester in Nederland de bevoegdheid heeft om die persoon een gebiedsverbod of contactverbod op te leggen voor maximaal 3 maanden. Daarnaast kan de burgemeester een (onbeperkte) meldplicht opleggen, wat betekent dat die persoon zich op bepaalde momenten op het politiebureau moet melden. Om deze beslissing aan te vechten, moet de persoon tegen elk bevel van elke burgemeester in beroep of naar de rechter.
Kinderen onder de twaalf jaar
Bij de behandeling in de Tweede Kamer is de wet flink uitgebreid door de amendementen die zijn ingediend. De wet gaat daarmee over veel meer dan alleen voetbalvandalisme. De wet regelt ook dat een gebiedsverbod, een meldplicht en zelfs een avondklok kan worden ingesteld voor kinderen jonger dan twaalf jaar. Wordt dit overtreden, dan worden de ouders vervolgd (boete, gevangenisstraf). De gedachte is dat als ouders zelf hun kinderen niet opvoeden, de overheid hen zal dwingen. De Raad van State denkt dat dit onderdeel van de wet in strijd is met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens
Voorbereiding is nu ook strafbaar
De raad van state vraagt zich ook af of voorbereidende handelingen strafbaar moeten worden gesteld. Normaal ben je pas strafbaar als je iets gedaan hebt, of als je echt ernstige misdaden voorbereidt. Maar deze wet regelt ook dat als je van plan bent de orde te verstoren je al strafbaar kan zijn met een maximum gevangenisstraf van 3 jaar.
Verstoring openbare orde
Het begrip "openbare orde" is vaag maar is volgens de politie: "De rust en orde binnen het intermenselijk verkeer, zoals dit plaatsvindt in openbare ruimten en gelegenheden." Er vallen veel delichten onder "verstoring van de openbare orde" en deze zijn vastgelegd in vele wetten en plaatselijke verordeningen. Bij verstoring van de openbare orde zult u meestal een geldboete krijgen. Over het algemeen zijn het lichtere overtredingen. Er valt bijvoorbeeld onder: De hond niet aangelijnd of het 'poepzakje' vergeten. Zonder toestemming flyeren. Klimmen of zich bevinden op daarvoor niet bestemd straatmeubilair. Als straatartiest of tekenaar optreden waar dit niet mag. Op of aan de weg een voertuig, tent of soortgelijks als slaapplaats gebruiken. Zodanig op te houden waardoor voor weggebruikers of omwonenden overlast of hinder wordt veroorzaakt.
Laatste update: 15.09.2010
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -1
Dossier tweede kamer: 31467, 33882
Document stemmingen: HAN8425A06, h-tk-20082009-5763-5765
Datum stemming: 06.04.2009
Bekeken: 22.115 keer.
Tags: voetbalwet, openbare, orde
http://www.bndestem.nl/regio/breda/79546...
http://parlis.nl/pdf/handelingen/HAN842...
http://eerstekamer.groenlinks.nl/node/...
http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/art...
http://www.bndestem.nl/regio/bergenopzo...
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorste...
http://www.eerstekamer.nl/trefwoord/voe...
www.eerstekamer.nl/behandeling/20090407...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.