Laatste update: 8 april 2013
Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
Staatssecretaris Klijnsma (PvdA) is tot de conclusie gekomen dat het niet gaat lukken een Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS) van de grond te krijgen. Eerder zei ze nog een poging te willen doen, maar de deelnemers lieten weten er niet veel meer in te zien, omdat de privacybezwaren van toezichthouder CBP te groot blijken te zijn. Zo liet de Nederlandse Vereniging van Banken op 5 december 2012 weten om deze reden niet meer mee te doen aan het systeem. Daarmee lijkt het systeem in de huidige opzet definitief van de baan. In een brief van juli 2012 was staatssecretaris De Krom (VVD) nog zeer optimistisch over een snelle invoering van het systeem.
BKR
Staatssecretaris Klijnsma blijft wel achter het idee staan om bij mensen heel vroeg te signaleren of ze financieel in de problemen kunnen komen. Ze onderzoekt nu of uitbreiding van de registratie bij het BKR een mogelijkheid is om de schulden van mensen beter in kaart te brengen. Ook wil ze de gegevens die bij het BKR staan geregistreerd met meer partijen delen, waaronder woningcorporaties en energieleveranciers.
Als tweede punt gaat ze met gemeenten in gesprek om te kijken of zij een grotere rol kunnen spelen bij het signaleren van problematische schulden. Ze gaat onderzoeken of de gemeente daar meer middelen voor nodig hebben.
Of het College Bescherming Persoonsgegevens met deze nieuwe aanpak wel akkoord zal gaan, is niet bekend.
LIS
Het LIS zou een systeem moeten worden om schulden van mensen in kaart te brengen. Door ook betalingsachterstanden van bijvoorbeeld energie, huur en sociale dienst te registreren, ontstaat een compleet beeld van iemands financiële situatie en hoopt men het ontstaan van problematische schulden bij burgers te voorkomen. Er zijn al sinds 2008 plannen voor zo'n systeem maar telkens blijkt het ontwerp de privacyregels te veel te schenden. Het laatste ontwerp (PDF) van begin 2012 heeft als naam 'Vroegsignalering index Probleemschulden (ViP)'.
College Bescherming Persoonsgegevens keurt het af
Het CBP heeft verschillende keren afkeurend op de plannen gereageerd. In 2009 constateerde het CBP al dat het LIS een stigmatiserend karakter heeft waarbij de criteria voor registratie in het systeem onvoldoende zijn onderbouwd. De criteria zijn zodanig dat de groep mensen van wie gegevens zullen worden vastgelegd veel groter is dan de groep mensen om wie het begonnen is: de mensen met een problematische schuld.
Een belangrijke vraag is hoe goed de criteria waar naar gekeken wordt, voorspellen of iemand daadwerkelijk problematische schulden krijgt. Als er bijvoorbeeld een rekening niet of niet tijdig bij de juiste persoon terechtkomt door een verhuizing of vakantie, kun je om die reden in het systeem terecht komen. Maar betekent dat ook dat je straks problematische schulden hebt? Er is dus een groot risico dat veel mensen onterecht te maken krijgen met de negatieve gevolgen van registratie. Naast dat dat stigmatiserend is, kan onterechte registratie tot gevolg hebben dat mensen ernstig beperkt worden in hun aanschafmogelijkheden of verstoken blijven van belangrijke goederen en diensten zoals gas, water en licht.
Ook zijn de toetredingscriteria voor nieuwe LIS-deelnemers niet objectief en zo ruim gesteld dat iedere organisatie zou kunnen toetreden tot het LIS en inzage kan krijgen in de gevoelige gegevens over de financiële situatie van personen. Bij het besluit over toetreding van nieuwe organisaties kunnen de LIS-deelnemers ook concurrentiebelangen laten meewegen. Dit is volgens het CBP een totaal ander belang dan het aangegeven doel, te weten het terugdringen van problematische schulden.
Kortom, volgens het CBP wordt van te veel mensen hun financiële situatie vastgelegd, krijgen mensen onterecht bemoeienis of stigmatisering als 'probleemgeval' en kunnen te veel mensen bij de gegevens.
Laatste update: 08.04.2013
Status onderwerp: voorstel
Impact op privacy: -3
Dossier tweede kamer: 24515
Bekeken: 27.192 keer.
Tags: schulden, database
zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20...
http://www.cbpweb.nl/Pages/pb_20091007_...
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
http://www.legerdesheils.nl/persbericht...
http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/...
http://static.ikregeer.nl/pdf/HAN8494A...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
langer dan 10 jaar geleden
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.