Laatste update: 24 november 2015
Levenslang toezicht
Het wetsvoorstel (toelichting) om bepaalde ex-gedetineerden levenslang onder 'intensief' toezicht te plaatsen, nadat ze hun straf hebben uitgezeten, is op 24 november 2015 door de Eerste Kamer aangenomen. Eerder was de Senaat nog zeer kritisch, maar uiteindelijk stemden alleen ChristenUnie, GroenLinks, Partij voor de Dieren en D66 tegen. Het wetsvoorstel van staatssecretaris Dijkhoff (VVD) en zijn voorganger Teeven (VVD) is op 18 september 2014 door de Tweede Kamer aangenomen.
De Eerste Kamer-fracties van ChristenUnie, GroenLinks, Partij voor de Dieren en D66 vinden dat de rechtsstaat in het gedrang komt met dit wetsvoorstel. Met name het feit dat mensen na het uitzitten van de straf toch nog levenslang onder overheidscontrole kunnen komen te staan, vinden zij niet passen bij het principe dat een straf eindig moet zijn. De ChristenUnie merkt daarbij op dat de vorige verlenging van het toezicht naar negen jaar nog niet eens geëvalueerd is, zodat onduidelijk is of met minder ingijpende voorstellen een beter resultaat bereikt had kunnen worden.
Evaluatie niet nodig
Ook de fracties van VVD, PvdA, D66, GroenLinks en SP in de Eerste Kamer vragen zich af waaruit de noodzaak blijkt om hier nu mee te komen. De partijen vragen de staatssecretaris waarom niet eerst de evaluatie van de huidige maatregelen kan worden afgewacht. De staatssecretaris zegt dat evalueren niet nodig is, want uit nieuw onderzoek van zijn ministerie zou blijken dat de recidive tussen het negende en het achttiende jaar na het einde van de straf nog zo'n tien procent bedraagt. Dat is volgens Dijkhoff voldoende reden om het toezicht zo snel mogelijk van maximaal negen jaar naar levenslang op te rekken.
Strafverzwaring
Daarnaast vinden sommige fracties in de Eerste Kamer dat de toezichtsmaatregelen zo zwaar kunnen worden ervaren, dat er feitelijk sprake is van een verlenging van de straf. De staatssecretaris antwoord hierop dat er in de meeste gevallen "geen sprake [is] van een nieuwe straf", maar dat het levenslang toezicht een onderdeel van de eerder opgelegde straf is. Sowieso kan alleen de rechter deze maatregel opleggen en mogelijk verlengen.
Met bovenstaande toelichting van Dijkhoff was voor VVD en PvdA het belangrijkste bezwaar weggenomen en stemden zij voor.
Raad van State
Eerder bleek de Raad van State ook behoorlijk kritisch over dit wetsvoorstel. Zij hebben twijfels over de noodzaak en zijn bang dat teveel mensen onder dit regime gaan vallen. Daarnaast is ze niet overtuigd dat levenslang toezicht en gedragsbeïnvloedende maatregelen in verhouding staan tot de gepleegde feiten. Toenmalig staatssecretaris Teeven ontkent dat met dit wetsvoorstel in feite een (levenslange) strafverzwaring wordt ingevoerd.
Levenslang toezicht en verboden
Naast het mogelijke levenslange toezicht, kunnen er ook levenslang "gedragsbeïnvloedende en vrijheidsbeperkende voorwaarden" worden opgelegd, zoals een reis- of gebiedsverbod, verplichte opname in een instelling, een verhuisplicht of een vestigingsverbod. Daarnaast kunnen er levenslange verboden op drugs, alcohol of bijvoorbeeld vrijwilligerswerk worden opgelegd.
Deze maatregelen kunnen worden opgelegd zowel aan zedendelinquenten als aan daders van geweldsmisdrijven. Het toezicht wordt voor maximaal 5 jaar opgelegd, maar de rechter kan die periode telkens verlengen. Voor andere ex-gedetineerden moet het mogelijk zijn om hen na hun straf nog maximaal 5 jaar te volgen, als het gevaar bestaat dat zij opnieuw de fout ingaan.
Noodzaak ontbreekt
De staatssecretaris heeft aan verschillende instanties in het veld advies gevraagd, waaronder de Nederlandse Orde van Advocaten, het Openbaar Ministerie, de Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming, Reclassering Nederland, de Raad voor de rechtspraak, de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak, GGZ Nederland en de Nationale Politie. Alleen de reclassering reageerde enthousiast. Volgens Teeven zien "veruit de meeste instanties" weinig in dit wetsvoorstel. Volgens hen ontbreekt de noodzaak en komt deze wijziging te vroeg. In 2008 is de maximale duur van het voorwaardelijk toezicht nog van drie naar negen jaar verruimd. Het is volgens de instanties verstandiger eerst de effecten daarvan te evalueren.
Niet veiliger
Advocaten denken niet dat de veiligheid door deze maatregelen wordt vergroot, omdat er al mogelijkheden zijn mensen met een bepaald recidiverisico dwangverpleging op te leggen. Bovendien leert de praktijk dat dit soort maatregelen vaker, in lichtere gevallen en bij meer mensen (audio) wordt opgelegd dan vooraf wordt gezegd.
Evaluatie na vijftien jaar
Omdat het kabinet niet van plan is gebleken de verruiming uit 2008 te evalueren, heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen om deze wetswijziging wél te evalueren. Dit zal vijtien jaar na inwerkingtreding moeten gebeuren.
Laatste update: 24.11.2015
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -1
Dossier tweede kamer: 33816
Document stemmingen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/..., https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
Datum stemming: 18.09.2014
Bekeken: 21.904 keer.
Tags: levenslang, toezicht
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
http://www.nd.nl/artikelen/2012/maart/2...
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan...
http://www.radio1.nl/items/50431-levens...
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan...
http://www.sp.nl/justitie/nieuwsbericht...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.