Laatste update: 9 december 2018
Tweede Kamer akkoord met kenteken-scannen door belastingdienst
De Tweede Kamer heeft ingestemd met het gebruik van kentekenscanners door de belastingdienst. De belastingdienst kan hiermee controleren of automobilisten voldoende belasting betalen. De Eerste Kamer lijkt ook in te gaan stemmen met het wetsvoorstel van staatssecretaris Snel (D66) van Financiën.
Tijdens de behandeling in de Tweede Kamer zijn veel vragen gesteld over de noodzaak en proportionaliteit van het kenteken-scannen. Als antwoord daarop stelt de staatssecretaris dat kentekenscanners vooral heel handig zijn, omdat je met weinig middelen veel auto's kan controleren. De staatssecretaris verwacht met de inzet van 800 kentekenscanners door het hele land "enkele miljoenen euro's per jaar op te halen". Op de vraag of dat wel proportioneel is, geeft de staatssecretaris geen antwoord.
Ook op de 'kamervragen' van Privacy Barometer, die door de SP-fractie zijn overgenomen en in zijn geheel als Kamervraag zijn ingediend, geeft de staatssecretaris geen antwoord. "De elementen waarvoor de Privacy Barometer aandacht vraagt, zijn aan de orde gekomen in de voorgaande beantwoording."
Weinig bezwaren in Eerste Kamer
Het gebruik van kentekenscanners om automobilisten grootschalig te controleren op het betalen van belasting, is geen grote kwestie in de Eerste Kamer. Er is welgeteld één vraag gesteld, namelijk hoe dit proces werkt als de auto niet van iemand persoonlijk is maar op naam staat van een bedrijf.
De stemming in de Eerste Kamer over het wetsvoorstel vindt naar verwachting op 18 december plaats. Het wetsvoorstel is onderdeel van een groter pakket met fiscale maatregelen. Er wordt niet apart over de inzet van kentekenscanners gestemd. Zie voor de stemming over dit pakket in de Tweede Kamer de figuur op deze pagina.
Wetswijziging
Om kentekenscanners te mogen gebruiken, moet er een wetsartikel zijn dat dat toestaat. De Wet op de motorrijtuigenbelasting krijgt daarom een extra artikel 77a waarin geregeld wordt dat de belastingdienst een camera mag gebruiken om "toezicht op en de handhaving van deze wet" mogelijk te maken. De belastingdienst legt hierbij de volgende gegevens vast: "het kenteken, de locatie, de datum en het tijdstip van vastlegging en de foto-opname van het motorrijtuig".
De gegevens worden binnen maximaal zeven dagen geautomatiseerd vergeleken met andere gegevens die de belastingdienst heeft. Zodra daar een verschil wordt geconstateerd, zal de belastingdienst de gegevens verder verwerken om bijvoorbeeld een naheffing of een boete te kunnen opleggen. De gegevens waar niets opvallends bij wordt geconstateerd, worden na de vergelijking vernietigd.
De gegevens van de kentekenscanners die de belastingdienst (tijdelijk) heeft opgeslagen, kunnen opgevraagd worden door opsporingsdiensten.
800 camera's
De belastingdienst komt nog met een cameraplan waarin het precieze aantal en de locaties van de camera's worden aangegeven. Sowieso gaat de dienst gebruik maken van de 800 kentekenherkennings-camera's van de politie, maar men neemt ook vier eigen controle-auto's met een camera in gebruik. Het kenteken-scannen zou per 1 januari 2019 ingezet kunnen worden.
Het cameraplan is nog niet bekend, maar de reactie van de Autoriteit Persoonsgegevens is wel al beschikbaar. De toezichthouder eist dat er bij het opstellen van het cameraplan expliciet wordt getoetst (pdf) wat de noodzaak en proportionaliteit van de op te stellen camera's is.
Hoge Raad
De belastingdienst gebruikte al eerder kentekencamera's om te controleren of automobilisten hun belasting betalen. De Hoge Raad oordeelde echter dat de belastingdienst dat deed zonder dat daar een wettelijke basis voor was. De Hoge Raad oordeelde dat het "om het systematisch verzamelen, vastleggen, bewerken en jarenlang bewaren van gegevens over de bewegingen van voertuigen op diverse plaatsen in Nederland" ging en "niet om één of enkele waarnemingen in de openbare ruimte".
De belastingdienst leest hierin de mogelijkheid om dus wél kenteken-scanners in te kunnen zetten als het gaat om controles op basis van "één of enkele waarnemingen". Met dit wetsvoorstel wordt die wettelijke basis nu gecreëerd.
Niet alleen gebruikte de belastingdienst volgens de Hoge Raad de kentekencamera's onrechtmatig, de dienst 'vergat' ook dat gegevens die niet meer nodig zijn, vernietigd moeten worden. Miljoenen kentekenfoto's bleken door de belastingdienst ten onrechte jarenlang te zijn bewaard.
Glijdende schaal
Critici, waaronder Privacy First, vrezen een glijdende schaal. "Alles aan deze wet lijkt een opstapje tot meer controle met camera's. Het wordt dan nu voor doel A gebruikt, maar je zult zien dat uiteindelijk doel B tot en met Z erbij worden gehaald."
De belastingdienst bevestigde inderdaad aan RTL Nieuws dat ze momenteel bekijken of ook het privégebruik van lease-auto's met de kentekenscanners kan worden gecontroleerd.
Laatste update: 09.12.2018
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -2
Dossier tweede kamer: 35027
Datum stemming: 15.11.2018
Bekeken: 51.714 keer.
Tags: ANPR, belastingdienst, fiscus, fiod, kenteken
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/...
https://www.autoriteitpersoonsgegevens....
https://www.autoriteitpersoonsgegevens....
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/bel...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.