Laatste update: 27 juni 2017
Wilders herhaalt oproep voor preventief opsluiten
Geert Wilders (PVV) herhaalt de oproep van zijn partij om mensen preventief op te sluiten als zij "een mogelijk gevaar [vormen] voor de nationale veiligheid". Wilders zegt hiervoor een wetsvoorstel te zullen indienen.
Volgens de PVV-leider moeten de veiligheidsdiensten iemand bij de minister van Binnenlandse Zaken kunnen voordragen voor opsluiting. De minister tekent vervolgens voor de vastzetting. Welke criteria er moeten gelden voor het preventief opsluiten van mensen vermeldt Wilders niet. Wel erkent hij in De Telegraaf dat iemand opsluiten zonder bewijs een ingrijpende maatregel is, maar hij denkt dat dit voorstel "levens [kan] sparen".
Dit nieuwe plan is vrijwel identiek aan het het plan dat de PVV in 2013 lanceerde. Toenmalig PVV-Kamerlid Van Klaveren riep de regering op met een wetsvoorstel te komen om mensen preventief te kunnen opsluiten. Hij vond het "ongewenst […] dat mogelijke terroristen op straat vrij rondlopen". In het plan van Van Klaveren werd een bestuursrechter pas na een half bij de zaak betrokken om te oordelen of de opsluiting mogelijk verlengd zou moeten worden. In het nieuwe plan moet een rechter binnen een week na opsluiting controleren of de procedures goed zijn gevolgd. De rechter zou geen inhoudelijk oordeel mogen geven of de opsluiting terecht is.
Opsluiten bij jaarwisseling
Ook andere politieke partijen pleiten met zekere regelmaat voor preventief opsluiten, zij het dan om andere redenen en minder langdurig. Op 5 januari 2017 herhaalde toenmalig Tweede Kamerlid Marcouch (PvdA) zijn oproep om mensen preventief op te sluiten zodat "alle andere inwoners [...] veilig [kunnen] feesten". Het Kamerlid onderkent dat hierbij iemand een straf wordt opgelegd nog voordat hij of zij in de fout gaat, maar vindt het desondanks noodzakelijk. In 2010 pleitten hij samen met collega Recourt (PvdA) ook al voor het preventief opsluiten van mensen tijdens de jaarwisseling. "Notoire, recidiverende geweldplegers die vorig jaar zijn gezien en zijn aangehouden en die bij naam en toenaam bekend zijn, moeten een nachtje in de cel worden gezet." Dat zou dan moeten gebeuren op basis van evaluaties van ambtenaren van voorgaande jaren.
Anti-monarchisten
Eerder vond Tweede Kamerlid Schouw (D66) ook dat "preventief opsluiten soms moet gebeuren". Hij zei dat in de aanloop naar de inhuldiging van Willem Alexander. Verschillende mensen zijn toen preventief opgepakt, waaronder Erwin Lensink, de man die het waxinelichthoudertje naar de Gouden Koets gooide en daar twee jaar voor gevangen zat.
Preventief opsluiten of 'administratieve detentie' betekent dat je geen misdrijf meer hoeft te begaan of het zelfs maar van plan hoeft te zijn om in de cel te belanden. Ook is tussenkomst van een rechter niet meer nodig om opgesloten te worden.
Laatste update: 27.06.2017
Status onderwerp: proefballon
Impact op privacy: -1
Dossier tweede kamer: 29754
Bekeken: 19.924 keer.
Tags: preventief, opsluiten, administratieve detentie, PvdA, PVV, D66
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries...
http://nos.nl/artikel/548248-15-lone-wo...
http://www.nu.nl/binnenland/3409488/een...
http://nos.nl/artikel/234726-damschreeu...
http://www.nu.nl/politiek/2412675/gewel...
http://www.bndestem.nl/nieuws/algemeen...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.