Laatste update: 29 maart 2016
Anonieme online-zorg wettelijk geregeld
De mogelijkheid om anoniem hulp te krijgen bij bepaalde psychische problemen is nu wettelijk verankerd. Ook ernstig bedreigde personen kunnen anoniem zorg krijgen. De Tweede Kamer ging op 19 januari 2016 akkoord met een wetsvoorstel hierover van Minister Schippers (VVD).
Vanwege het taboe op sommige psychische aandoeningen, bijvoorbeeld een verslaving, is het voor mensen soms moeilijk om hulp te zoeken. Ook voor mensen die bedreigd worden en op een onderduikadres zitten, is het een risico om zorg te vragen. Zodra men op zoek gaat naar hulp, moeten van de zorgverzekeringswet naam, adres, woonplaats en BSN worden opgegeven om de zorg door zorgverzekeraars betaald te krijgen.
Om deze mensen toch hulp te kunnen bieden, is het nu wettelijk geregeld (toelichting) dat er een potje met geld is voor anonieme hulp. De anonieme psychische hulp moet via internet gegeven worden. Overigens is de anonimiteit daarbij niet absoluut, want om misbruik tegen te gaan worden "het IP-adres en screenshots" bewaard. Mensen die bedreigd worden krijgen van het Openbaar Ministerie "een maatregel voor anonimiteit" en kunnen via de Nationale Politie declareren. Uiteraard zijn hun gegevens dan wel bij de politie en het OM bekend.
Veel waarde
Minister Schippers stelt dat "het vroegtijdige herkenning [..] en preventieve behandeling met kortdurende interventies met zelfmanagement als uitgangspunt zeer veel waarde toe voegen, ook uit oogpunt van beperking van de gezondheidsschade". Daarnaast blijkt hulp op afstand via internet "een kosteneffectieve behandeling te zijn". De minister trekt hiervoor twee miljoen euro uit. Met de bestaande subsidieregeling zit Schippers "al enige jaren qua uitgaven op de helft van het bedrag".
Dit wetsvoorstel geeft deze bestaande subsidieregeling een wettelijke basis. Het geheel komt voort uit een motie van de SP uit 2008 om verslavingsproblematiek tegen te gaan met behulp van een internetbehandeling. SP, GL, D66, PvdD, VVD, CU, SGP en het CDA stemden indertijd voor deze motie. PVV en PvdA stemden tegen.
Privacyproof
Tijdens het debat van 12 januari 2016 stelt de SP dat het probleem "veel groter [is] dan alleen de bekostiging van anonieme e-mental health". Volgens de partij moet er in het huidige stelsel zoveel bijgehouden worden dat "privacy van mensen daardoor continu onder druk" staat. "Een dbc [diagnosebeschrijving die naar de zorgverzekeraar gaat, red.] bevat nu al heel veel informatie, namelijk over de behandeling, de aandoening, de duur van de behandeling enzovoorts. Moet zorg gewoon niet altijd privacyproof zijn?"
De PVV wil eigenlijk alleen anonieme psychische hulp voor "ernstig bedreigde personen". Voor de overige categorieën van psychische stoornissen is de PVV "lang niet overtuigd van de noodzaak tot anonieme e-mental health". Vanwege de fraudegevoeligheid wil de PVV dat anonieme psychische hulp "eerder ontmoedigd dan aangemoedigd" wordt. Ook de VVD vindt dat anonimiteit voornamelijk voor bedreigde personen moet gelden. Anderen moeten zoveel mogelijk "in een regulier zorgtraject terechtkomen". Daar zouden de mensen immers moeten kunnen vertrouwen op het medisch beroepsgeheim.
D66 is "groot voorstander van de mogelijkheid van anonimiteit voor kwetsbare groepen", als mensen worstelen "met gevoelens van schaamte, angst voor de omgeving of onveiligheid". De PvdA constateert ook dat er een "heel groot taboe" ligt op psychisch hulp. De partij is daarom voorstander van dit wetsvoorstel. Ook omdat het "een heel goed voorbeeld [is] van het organiseren van zorg vanuit de vraag en de wens van mensen in plaats van op basis van het denken vanuit een systeem".
De andere partijen waren niet aanwezig bij het debat. Op 19 januari werd het wetsvoorstel met algemene stemmen aangenomen. Het wetsvoorstel wordt na twee jaar geëvalueerd.
Laatste update: 29.03.2016
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: 1
Dossier tweede kamer: 33675
Document stemmingen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...
Datum stemming: 19.01.2016
Bekeken: 13.638 keer.
Tags: e-mental health, anoniem, zorg
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.