Laatste update: 19 september 2014
Wet politiegegevens
De wet politiegegevens (Wpg) wordt geheel gemoderniseerd en samengevoegd met de Wet justitiële en strafvordelijke gegevens (Wjsg). Dat schrijft minister Opstelten (VVD) in een brief aan de Tweede Kamer. Aanleiding is de evaluatie die in 2013 is uitgevoerd.
Uit de evaluatie blijkt dat de wet niet goed wordt nageleefd met name omdat deze te ingewikkeld zou zijn. De onderzoekers spreken van een "worstelende praktijk". Zo is het niet duidelijk wanneer persoonsgegevens voor welk doel mogen worden gebruikt. Ook is niet duidelijk wanneer gegevens met andere inlichtingeenheden gedeeld mogen worden. Daarbij vindt de politie de bewaartermijnen van gegevens te kort. Dit zou ten koste gaan van de "informatiepostie".
Volgens de onderzoekers is de politie onvoldoende "in control" als het gaat om de omgang met persoonsgegevens. Het toezicht door de privacyfunctionarissen komt niet van de grond en de politie ervaart het inzage-recht van burgers als een "administratieve last". De onderzoekers concluderen uiteindelijk dat "het effectief kunnen uitvoeren van politietaken en het beschermen van de informationele privacy opnieuw [zal] moeten worden opgemaakt."
De wet is een risico voor de privacy
Op 14 april 2010 liet Hugo Kielman in zijn promotieonderzoek al zien dat de wet politiegegevens een risico vormt voor de integriteit van de politie en de privacy van de burger. De regels voor het gebruik van politiegegevens zijn te vaag en controle en toezicht schieten te kort. Het diepgaande onderzoek van Kielman toont aan "dat door deze wet de politie niet effectief kan opereren. Bovendien wordt door de wet de privacy van burgers onvoldoende gewaarborgd". Eerder bleek de politie zelf ook al niet te spreken over de ondersteunende ICT systemen.
De wet regelt privacy bij gebruik politiegegevens
De Wet politiegegevens (Wpg) is de privacywet voor de uitvoering van de politietaak en is op 1 januari 2008 van kracht geworden. Persoonsgegevens die door de politie verwerkt worden betreffen vaak bijzondere gegevens. De Wpg geeft regels voor het beheer van deze gegevens door de politie, de marechaussee en bijzondere opsporingsdiensten. De wet vervangt de Wet politieregisters.
Op 12 november 2010 heeft minister Opstelten (VVD) een aanpassing van de wet voorgesteld zodat gegevens (kentekens, vingerafdrukken, DNA) met andere EU landen kunnen worden gedeeld. Aan de andere kant worden gegevens en de privacy van de betrokkenen beter beschermd. Zo kan men navragen welke gegevens van hem of haar zijn geregistreerd, maar o.a. ook met wie ze zijn gedeeld. Ook kan men vragen gegevens te corrigeren of te wissen. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) kreeg met deze aanpassing een zwaardere rol als toezichthouder toebedeeld en kan eventueel boetes uitdelen. Het CBP had geen grote bezwaren tegen deze aanpassing.
Gegevens langer en makkelijker beschikbaar
Van veel burgers verwerkt de politie gegevens, niet alleen van verdachten maar ook van andere personen, bijvoorbeeld van degenen die betrokken zijn bij openbare ordeverstoringen, overlast melden, aangifte doen of om hulp vragen. De politie wil al deze persoonsgegevens kunnen verwerken omdat ze onmisbaar zouden zijn voor het politiewerk dat voor een belangrijk deel drijft op een goede "informatiepositie".
De Wpg betekende een verruiming van de bevoegdheden voor de politie ten opzichte van de Wet politieregisters. Zo zijn bepaalde gegevens een jaar lang binnen de politie vrij beschikbaar om ze, waar mogelijk, met elkaar in verband te kunnen brengen. Daarna zijn de gegevens gedurende vier jaar beschikbaar voor raadpleging, indien daarvoor aanleiding bestaat. Dit geldt ook voor gegevens over personen die (nog) niet worden verdacht van een strafbaar feit.
Meer zoekmogelijkheden
Verder is het van belang dat de politie persoonsgegevens uit de ene zaak zo nodig ook voor een andere zaak kan gebruiken. Ook zijnn zoekmogelijkheden verruimd. Daardoor kan worden gezocht naar overeenkomsten in bijvoorbeeld de werkwijze van criminelen of het type delict.
Gegevens mogen ook aan derden worden verstrekt
De mogelijkheden voor de verstrekking van persoonsgegevens door de politie aan derden zijn met de Wpg eveneens verruimd, bijvoorbeeld aan instanties die betrokken zijn bij de lokale aanpak van jeugdcriminaliteit of van huiselijk geweld, zoals hulpverleningsinstellingen. Maar ook aan woningbouwverenigingen en winkeliers als dit bijvoorbeeld in het kader van een samenwerkingsverband bij de aanpak van criminaliteit nodig is. Verstrekking is mogelijk als sprake is van een ‘zwaarwegend algemeen belang’.
Laatste update: 19.09.2014
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -2
Dossier tweede kamer: 30327, 32554
Document stemmingen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...
Datum stemming: 27.06.2006
Bekeken: 30.958 keer.
Tags: politie, gegevens, wpg, wjsg
http://wetten.overheid.nl/BWBR0023086/
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
http://www.justitie.nl/actueel/persberi...
http://webwereld.nl/nieuws/67849/privac...
http://www.cbpweb.nl/Pages/ind_wetten_w...
www.computable.nl/artikel/ict_topics/cr...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.