Laatste update: 11 februari 2017
Tweede Kamer stemt in met gedragsaanwijzing voor burgers bij overlast
De Eerste Kamer heeft op 24 januari 2017 ingestemd met het wetsvoorstel van Tweede Kamerlid Tellegen (VVD) waarmee burgemeesters bewoners een gedragsaanwijzing of huisverbod kunnen geven. Tellegen stelt dat hiermee woonoverlast tegen kan worden gegaan. De Tweede Kamer had op 22 december 2016 al in meerderheid voorgestemd.
Met dit wetsvoorstel (toelichting) kan de burgemeester straks specifieke verboden aan een inwoner opleggen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een verbod harde muziek te draaien of een verbod om bezoek te ontvangen. Ook kan een bewoner maximaal vier weken tijdelijk uit zijn huis worden gezet. De burgemeester kan daarbij een dwangsom opleggen of maatregelen laten uitvoeren om de overlast tegen te gaan. Dit gaat dan wel op kosten van de overlastgever (bestuursdwang).
Een gedragsaanwijzing is een officieel besluit van de gemeente, zodat de burger daartegen in beroep kan gaan en/of het kan aanvechten bij de rechter.
Proportionaliteit
De Raad van State concludeert dat het wetsvoorstel niet aan het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) voldoet. "Dit komt omdat het initiatiefwetsvoorstel geen nadere invulling geeft aan de gevallen waarin de last onder bestuursdwang kan worden opgelegd, noch aan de aard en duur hiervan. Hiermee is het niet mogelijk om de proportionaliteit van de mogelijke inbreuk te toetsen."
De SP-fractie vraagt daarom wie controleert of een opgelegde gedragsaanwijzing wel proportioneel is. Initiatiefneemster Tellegen vindt dat mensen naar de rechter kunnen stappen als ze het niet met de gedragsaanwijzing van de burgemeester eens zijn. Ook op de vraag van D66 wat precies onder overlast moet worden verstaan, stelt Tellegen dat de burgemeester dat bepaalt en men dat eventueel bij de rechter kan aanvechten.
Burgemeesters niet enthousiast
In een eerste reactie op het wetsvoorstel blijkt het genootschap van burgemeesters niet erg enthousiast. De burgemeesters zijn bang dat burgers "te gemakkelijk" naar de gemeente zullen stappen om burenruzies op te lossen. "Het is echter wel de vraag of de burgemeester dan niet betrokken zal raken in allerlei burentwisten." Het genootschap vindt dat het uitgangspunt moet zijn dat "iedereen in de eerste plaats zelf de buren moeten aanspreken op hun gedrag".
De Raad van State heeft ook op dit punt bedenkingen. Zo schrijft de Raad dat het in principe gaat om "conflicten tussen burgers onderling". Het is geen overheidstaak om daar tussen te gaan zitten.
Vanwege bovenstaande kritiek heeft de initiatiefneemster in het wetsvoorstel de voorwaarde toegevoegd dat een aanwijzing pas gegeven kan worden als de overlast niet op een andere wijze kan worden aangepakt.
Oneigenlijk gebruik
De burgemeester mag volgens de toelichting een gedragsaanwijzing niet om een andere reden geven dan het tegengaan van overlast. Als voorbeeld wordt genoemd dat een burgemeester een aanwijzing zou kunnen geven om de zondagsrust af te dwingen. Het is volgens de initiatiefneemster aan de gemeenteraad of de rechter om in te grijpen als dergelijk oneigenlijk gebruik van de bevoegdheid plaatsvindt.
De burgemeester mag straks alleen gedragsaanwijzingen geven als de gemeenteraad het in een plaatselijke verordening opneemt. Het kan dus voorkomen dat in bepaalde gemeenten deze bevoegdheid niet wordt ingevoerd.
Huidige middelen
Op dit moment kan een burgemeester een inwoner alleen een waarschuwing geven of iemand uit zijn huis zetten als die overlast veroorzaakt. Volgens de initiatiefneemster is het eerste middel te licht en het tweede juist weer te zwaar om woonoverlast effectief aan te pakken. Met dit wetsvoorstel komen er bevoegdheden tussen die twee zodat eerder ingegrepen kan worden.
Een bewoner kan al tijdelijk uit zijn huis worden gezet bij (dreiging van) huiselijk geweld.
Laatste update: 11.02.2017
Status onderwerp: wet
Impact op privacy: -1
Dossier tweede kamer: 34007
Document stemmingen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...
Datum stemming: 22.12.2016
Bekeken: 13.469 keer.
Tags: aanpak, woonoverlast
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/...
https://zoek.officielebekendmakingen.nl...
http://www.rug.nl/news/2013/10/1023-pro...
http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuu...
https://twitter.com/ahmedmarcouch/statu...
Index
Wetten
langer dan 5 jaar geleden
2018 - Inzet kentekenscanners door de belastingdienst
2018 - Flexibeler gebruik leerlinggegevens
2018 - Beschikbaar maken betaalgegevens bij banken
2018 - Uitvoeringswet AVG
2018 - Verruimen strafrechtelijke aanpak terrorisme
2017 - Pseudonimiseren leerlinggegevens in de cloud
2017 - Wijzigen briefgeheim in Grondwet
2017 - Herziening Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
2017 - Wet verplichte GGZ
2016 - Wet aanpak woonoverlast
2016 - Computercriminaliteit III
2016 - Kentekenregistratie voor opsporing
2016 - Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding
2016 - Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016 - Screenen van huurders door politie
2016 - Kerken geen toegang tot gemeentelijke basisregistratie
2016 - Wet doorstroming huurmarkt 2015
2016 - Bekostiging anonieme e-mental health
2015 - Personenregister kinderopvang en peuterspeelzalen
2015 - Meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid
2015 - Aanscherpen bestuurlijke maatregelen tegen ernstige overlast
2015 - Registratie van leerlingen met een beperking of gedragsprobleem
2014 - Versoepeling cookiewet
2014 - Levenslang toezicht
langer dan 10 jaar geleden
2014 - Kaders voor elektronische patientendossiers
2014 - Flexibel cameratoezicht
2014 - Uitbreiding Rotterdamwet
2013 - Decentralisatie jeugdzorg (Jeugdwet)
2013 - Gebruik BSN bij jeugdzorg verplicht
2013 - ID-kaart zonder vingerafdrukken
2013 - Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte clienten
2013 - Doorlichten burgers sociale zekerheid met behulp van SyRI
2013 - Bestrijding identiteitsfraude
2013 - Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015
2013 - Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
2013 - Basisregistratie Personen (BRP)
2013 - Verruimen preventief fouilleren
2013 - Vingerafdrukken van alle vreemdelingen
2012 - Inzage justitie in medische dossiers
2012 - Belastingdienst verstrekt inkomensgegevens
2012 - Wietpas
2012 - Huiszoeking bij uitkeringsgerechtigden
2011 - Wet DNA verwantschapsonderszoek
2010 - Slimme energiemeters
2010 - Elektronisch Leerling Dossier (ELD)
2010 - Inzage VS in bankafschriften
2009 - OV-chipkaart voor studenten
2009 - Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
2009 - Bestrijding ernstige overlast (voetbalwet)
2009 - Vingerafdrukken in paspoort en (centrale) database
2008 - Wet identiteitsvaststelling verdachten, veroordeelden en getuigen
2008 - Bewaarplicht telecomgegevens
2008 - Elektronisch Kind Dossier (EKD)
2008 - Wijziging telecommunicatiewet
2006 - Wet politiegegevens
2006 - Wet opsporing en vervolging terroristische misdrijven
2005 - Cameratoezicht in gemeentewet en wet politieregisters
2004 - Wet vorderen gegevens door politie, bv bibliotheekuitleen
2004 - Wet justitiële en strafvordelijke gegevens
2004 - Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden
2003 - Identificatieplicht
2000 - OV-chipkaart
1999 - Wet Bescherming Persoonsgegevens
1998 - Bijzondere Opsporingsbevoegdheden
1994 - Algemene wet op het binnentreden
2023 - Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort
1959 - Algemene wet inzake rijksbelastingen
Voorstellen goedgekeurd door Tweede Kamer*
2019 - Passagiersgegevens (PNR) voor opsporing
2016 - Eerste Kamer tegen inzage medisch dossier zonder toestemming
2011 - Registratie prostituees
Voorstellen weggestemd/tegengehouden door Eerste Kamer
2011 - Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)
2011 - Wet bestuurlijke maatregelen nationale veiligheid
2011 - Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten
Voorstellen
2018 - Gebruik risicoprofielen in de zorg krijgt wettelijke basis
2018 - Constitutionele toetsing
2018 - Wijziging wet DNA-verwantschapsonderzoek
2018 - Gegevens delen voor fraudebestrijding decentrale zorg
2018 - Nieuwe werkgroep voor aanpak wraakporno
2018 - Aanpassing bewaarplicht telecommunicatiegegevens
2017 - Zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen
2017 - ePrivacy Verordening
2016 - Herziening bewaarplicht telecomgegevens
2016 - Intrekken bewaarplicht telecomgegevens
2015 - DNA-afname bij arrestatie
2015 - DNA-databank bij AIVD
2014 - Reisgegevens registreren voor opsporingsdiensten
2014 - Downloadverbod
2013 - Vorderen van camerabeelden vergemakkelijken
2013 - Online identificatieplicht
2013 - Landelijk Informatiesysteem Schulden (LIS)
2013 - Centrale database incasso
2010 - DNA en vingerafdrukken uitwisselen met VS
2010 - Database potentiële relschoppers
2010 - Bodyscan op Schiphol
2010 - Kilometerheffing
2010 - Evaluatie wet bescherming persoonsgegevens
2010 - Internetfilter
2010 - Privégegevens vliegtuigpassagiers registreren
Proefballonnen
2017 - Preventief opsluiten
2017 - Gedwongen anticonceptie
2015 - Register met het vermogen van elke Nederlander
2014 - Integrale datawet
2014 - Drone wetgeving
2012 - Ontsleutelplicht
2012 - Toegang justitie tot DNA- materiaal in gezondheidszorg
2011 - Etnische registratie
2010 - Strengere normen telefoontaps
2010 - Doorlichten studenten uit risicolanden
2009 - Dopingcontroles in fitnesscentra
2009 - Capuchonverbod in winkels
2009 - Alcoholcontrole voetgangers
* Een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer is goedgekeurd, moet ook nog door de Eerste Kamer worden goedgekeurd voordat het een wet wordt. De Tweede Kamer is politiek bepalend, daarom wordt het stemgedrag van de Tweede Kamer als maatstaf in de Privacy Barometer genomen.