Laatste update: 7 december 2011

Elektronisch Patiënten Dossier (EPD)

Minister Schippers (VVD) laat weten dat het Elektronisch Patiënten­dossier (EPD) er toch komt. Er zijn blijkbaar voldoende financiële middelen gevonden voor een private doorstart. Op 8 november 2011 maakte Nictiz, de beheerder van het tot nu toe opgebouwde landelijke EPD, nog bekend dat er geen private doorstart zou komen vanwege gebrek aan geld en steun bij huisartsen, ziekenhuizen en apotheken. Een kamermeerderheid vond dat de minister toch voor een doorstart moest zorg dragen.

Opt-in
De minister zei in een overleg in de Tweede Kamer dat gegevens van patiënten alleen met nadrukkelijke toestemming in het landelijk EPD mogen worden opgenomen. Omdat er nu geen speciale EPD wet is, valt het onder bestaande wetgeving. En daarbij is toestemming van de patiënt vereist.

Eerste Kamer stemt EPD weg
De Eerste Kamer zette tot twee keer toe een streep door de EPD ambities van de Tweede Kamer. Naar aanleiding van de motie van 15 november van de Tweede Kamer, schreef de minister de Eerste Kamer dat ze ging praten over een doorstart. Dit werd door de Eerste Kamer op 29 november beantwoord met een brief, waarin de Kamer aangeeft dat een landelijk EPD met de huidige techniek en organisatie niet aan de privacy en veiligheidseisen van de Eerste Kamer voldoet. Daarmee leek een definitief einde van het landelijke EPD in zicht.

Op 5 april 2011 stemde de Eerste Kamer unaniem het Elektronisch Patiënten Dossier weg. Dit ondanks verregaande tegemoetkomingen van minister Schippers. Privacy, slechte beveiliging en onvoldoende aantoonbare voordelen vormen de belangrijkste bezwaren. De Eerste Kamer nam ook een motie aan om medewerking vanuit de overheid aan het tot dusver opgebouwde EPD te stoppen.

Naast het landelijke EPD bestaan er al regionale patiënten dossiers. Er is in de Eerste Kamer een motie aangenomen waarin wordt geconstateerd dat deze regionale dossiers niet aan de wettelijke privacy-eisen voldoen. In de motie wordt van de regering gevraagd hier regels en toezicht voor te organiseren. Alleen D66 en de Onafhankelijke Senaatsfractie waren hier tegen.

Electronisch Patiënten Dossier
Met het elektronisch patiëntendossier (EPD) kunnen zorgverleners landelijk medische gegevens uitwisselen. Nu al worden huisartsenposten, huisartspraktijken, apotheken en ziekenhuizen aangesloten op het landelijk EPD. Hoewel er dus nog geen wettelijke basis voor is, zijn er inmiddels al 1,5 à 2 miljoen mensen in het EPD opgenomen. De wettelijke verplichting voor zorgaanbieders om aan te sluiten op het EPD is nu vervallen omdat de Eerste Kamer niet met het wetsvoorstel heeft ingestemd.

Het EPD is niet verplicht. U moet toestemming geven voor deelname. Het is mogelijk uw toestemming weer in te trekken.

 

Laatste update: 07.12.2011

Status onderwerp: voorstel

Impact op privacy: -3

Dossier tweede kamer: 31466, 27529

Document stemmingen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...

Datum stemming: 18.02.2009

Bekeken: 25.805 keer.

Tags: EPD, BSN, LSP
 

 


Index

Stemming

Stemming over het voorstel 'elektronisch patiënten dossier (epd)'*.

* Het wetsvoorstel in deze vorm is afgewezen of ingetrokken in Eerste of Tweede Kamer. In de figuur is de stemming weergegeven zoals de partijen in de Tweede Kamer die kenbaar hebben gemaakt.

Download onze app

Privacy VandaagVolg het actuele nieuws van het Nederlandse privacyfront met onze Android app. Download hem hier!

Gerelateerd

Einde medisch beroepsgeheim in zicht.

De minister geeft haar verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid in de zorg uit handen aan de zorgverzekeraars. Dat concludeert mr. Lees verder >>>


Deel deze pagina via:

Heb jij wat te verbergen?

fotoMensen hebben niets te verbergen als je ze dat vraagt. Of toch wel? Bekijk de video op Youtube.

Facebook opzeggen

opzeggenLees hier hoe je je Facebook-account kan opzeggen. >>>

Nieuws- & Opinie

Om het privacy-debat te stimuleren heeft Privacy Barometer ook een nieuws- en opiniepagina.

09-12-18

Tweede Kamer akkoord met kenteken-scannen door belastingdienst

De Tweede Kamer heeft ingestemd met het gebruik van kentekenscanners door de belastingdienst. De belastingdienst kan hiermee controleren of automobilisten voldoende belasting betalen. De Eerste Kamer lijkt ook in te gaan stemmen met het wetsvoorstel van staatssecretaris Snel (D66) van Financiën. Lees verder >>>

mobiele versie | volledige versie

deze pagina is samengesteld in: 0.526 seconden