Nieuws en opinie

4 december 2018

GROOT RISICO OP ONRECHTMATIGHEDEN BIJ GEHEIME DIENSTEN

Sleepwet gebrekkig ingevoerd

De toezichthouder op de geheime diensten constateert dat er grote risico’s zijn dat de geheime diensten zich niet aan de nieuwe sleepwet houden. Het risico dat de geheime diensten te veel gegevens van het internet aftappen is hoog. Dat blijkt uit een toezichtsrapport dat vandaag is gepubliceerd. Het algemene beeld dat toezichthouder CTIVD over de geheime diensten schetst, is dat de diensten "er zeker nog niet zijn". "Essentiële waarborgen voor de bescherming van de rechten van het individu missen, geheel of gedeeltelijk, hun invulling in de praktijk." Per 1 mei 2018 is de zogeheten sleepwet van kracht geworden, waarmee de AIVD en MIVD nieuwe, vergaande bevoegdheden hebben gekregen om gegevens over mensen te verzamelen. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

25 juli 2018

POLITIEK LAAT BURGER IN KOU STAAN

Wetsvoorstel aanpassing sleepwet ondermaats

Minister Ollongren (D66) van Binnenlandse Zaken heeft het wetsvoorstel gepubliceerd waarmee de sleepwet wordt gewijzigd. Dit wetsvoorstel is het gevolg van de uitslag van het referendum over de sleepwet. Het wetsvoorstel bevat slechts één inhoudelijke verbetering. Direct na het referendum van 21 maart 2018 kondigde de minister aan "recht te willen doen" aan de uitslag. Een meerderheid van de bevolking sprak zich uit tegen de sleepwet. In een brief kondigde Ollongren daarom zes wijzigingen aan. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

17 juni 2018

BRIEF AAN EERSTE KAMER

Oproep: hackbevoegdheid politie niet invoeren

Het wetsvoorstel over de hackbevoegdheid voor de politie is onnodig ruim geformuleerd en biedt te weinig bescherming aan de burger. De noodzaak ervan blijft onduidelijk en onafhankelijk toezicht ontbreekt. Privacy Barometer schreef hierover een brief aan de Eerste Kamer. Dinsdag 19 juni wordt het wetsvoorstel daar besproken. Het wetsvoorstel geeft de politie de mogelijkheid stiekem in te breken op uw computer of mobiele telefoon, maar ook op andere elektronische apparaten als een webcam, slimme meter, een auto of 'de cloud'. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

17 juni 2018

Negen aanbevelingen over de hackbevoegdheid politie

Den Haag, 15 juni 2018 Geachte Kamerleden, Komende week behandelt u het wetsvoorstel computercriminaliteit III. Het wetsvoorstel geeft de politie de mogelijkheid het (digitale) privéleven van burgers te bekijken en te doorzoeken. De impact hiervan op de privacy van burgers is onevenredig groot, met name omdat de bevoegdheid niet goed is afgebakend, zowel qua reikwijdte van de doorzochte gegevens als de te hacken apparatuur. Daarnaast krijgt de politie een belang bij het onveilig houden van software omdat dat nodig is om in apparatuur in te kunnen breken. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

18 maart 2018

BEWINDSPERSONEN LIJKEN BEWUST FOUTE INFORMATIE TE VERSPREIDEN

Ook Rutte misleidt ten behoeve van voor-stem

Minister-president Rutte stelt dat de geheime diensten op dit moment het internet niet via de kabel mogen aftappen. Dat is pertinent niet waar. Na vice-premier De Jonge en vice-premier Ollongren is Rutte de derde bewindspersoon die wegkomt met deze desinformatie. Minister-president Rutte zegt in het programma 'NOS gesprek minister-president' "… het probleem is: nu kunnen ze überhaupt niet op de kabel. Alleen via de ether terwijl het verkeer nu allemaal […] over de kabel gaat". Lees verder >>>

Nieuws en opinie

18 maart 2018

De vijf grootste problemen van de sleepwet

Het is goed dat er een nieuwe wet komt voor de AIVD en de MIVD. De wet uit 2002 is verouderd en biedt te weinig waarborgen. De nieuwe wet schiet echter zijn doel voorbij en moet worden aangepast. Opsporingsdiensten moeten hun werk kunnen doen, maar de rechten van onschuldige burgers moeten gewaarborgd blijven. De volgende vijf problemen staan dat laatste in de weg. 1. Medisch beroepsgeheim opgeheven Voor de geheime diensten bestaat het medisch beroepsgeheim straks niet meer. Alle gegevens die de AIVD verzamelt, worden op dezelfde manier geanalyseerd en behandeld. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

25 februari 2018

WET ZONDER GOEDE WAARBORGEN

Sleepwet is risico voor vrije samenleving

Bevoegdheden van een geheime dienst in een democratie moeten zich beperken tot het noodzakelijke om de veiligheid van het land te kunnen waarborgen. De nieuwe sleepwet doet juist het tegenovergestelde en maakte de bevoegdheden zo ruim mogelijk. Concrete waarborgen voor onze vrijheid en privacy zijn niet opgenomen. 'Toekomstbestendig' noemt de minister dat, want met ruime bevoegdheden zijn wetswijzigingen minder nodig. Maar het geeft grote risico's op het ontsporen van de inzet van deze bevoegdheden. In een evenwichtige wet is er een balans tussen de noodzakelijke bevoegdheden en criteria die een grens aangeven waarbinnen de bevoegdheden moeten blijven. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

17 december 2017

VALSE START CAMPAGNE REFERENDUM AFTAPWET

Kabinet en AIVD misleiden burgers

Vice-premier De Jonge en de AIVD geven foutieve informatie over de bevoegdheden van de AIVD. Ook andere voorstanders van de nieuwe afluisterwet als CDA-leider Buma en veiligheidsdeskundige Rob de Wijk vertellen onwaarheden. Zij zeggen dat de AIVD op dit moment "de kabel" niet mag afluisteren. Dat is pertinente onzin. Zo zei vice-premier De Jonge (CDA) op 15 december jl op Radio 1: "We hebben allemaal een smartphone, alleen de dataverbindingen waar we gebruik van maken, daar kan op dit moment de inlichtingen- en veiligheidsdienst nog geen gebruik van maken. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

26 september 2017

De vijf grootste misverstanden over het sleepwet-referendum

In diverse media verschenen onlangs artikelen over de zogenoemde sleepwet en een mogelijk referendum. Hoewel er terechte punten over de problemen rond referenda worden gemaakt, worden er door journalisten ook 'misverstanden' verspreid. Hieronder de vijf belangrijkste. 1. Het sleepnet zou maar een zeefje zijn Vorige week verscheen een artikel waarin beweerd werd dat het wel meeviel met het sleepnet. Het zou eigenlijk maar een 'zeefje' zijn in plaats van een groot sleepnet. Minister Plasterk zegt in antwoord op vragen van de Eerste Kamer over de grootschaligheid van het afluisteren: "Het op grote schaal vergaren van informatie is natuurlijk de kern van de […] interceptie. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

20 september 2017

TROONREDE

Prioriteiten 2018: meer gegevens verzamelen en uitwisselen

Met de troonrede zijn gisteren ook de prioriteiten voor 2018 van het kabinet gepresenteerd. Voor privacy betekent dit dat de overheid meer gegevens wil verzamelen en makkelijker wil uitwisselen. Hieronder de opvallendste punten op een rij. Kaderwet De regering wil een kader scheppen om binnen de overheid maar ook met private partijen veel makkelijker gegevens uit te wisselen. Zo zouden gegevens ook gebruikt mogen worden als die niet voor dat doel verzameld zijn of gedeeld mogen worden met een organisatie die die gegevens niet nodig heeft. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

18 september 2017

TEKEN VOOR EEN REFERENDUM

De sleepwet: niet effectief, intimiderend en onrechtmatig

De nieuwe sleepwet geeft geheime diensten verregaande bevoegdheden die niet effectief zijn in de strijd tegen terrorisme. Wel zijn de bevoegdheden intimiderend en zelfs onrechtmatig. Om die reden is een referendum over de wenselijkheid van deze sleepwet dringend noodzakelijk.   Met de nieuwe sleepwet mogen de inlichtingendiensten grootschalig het internet afluisteren, meekijken wat u doet op WhatsApp, Twitter of Facebook en deze afgeluisterde gegevens drie jaar bewaren. Ze mogen gegevens die bedrijven en (zorg-)instellingen van u hebben automatisch aftappen en elektronische apparaten hacken zoals laptops, mobieltjes, slimme meters en zelfs pacemakers. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

29 augustus 2017

Reactie op wetsvoorstel zoekmiddelen bij urgente vermissingen

Reactie op wetsvoorstel zoekmiddelen bij urgente vermissingen Geachte minister Blok, Op 19 juli jl. gaf u het wetsvoorstel "zoekmiddelen urgente persoonsvermissingen" in consultatie. Met dit wetsvoorstel kan de officier van justitie bijzondere opsporingsbevoegdheden jegens onverdachte mensen inzetten die normaal alleen beschikbaar zijn bij misdrijven waar vier jaar of meer gevangenisstraf op staat. Dat is nogal wat. Privacy Barometer onderschrijft dat in bepaalde gevallen hulp geboden moet worden om mensen terug te vinden. Lees verder >>>

deze pagina is samengesteld in: 0.031 seconden