AIVD toont aan dat ruimere bevoegdheden niet nodig zijn

Bevoegdheden van de AIVD verder uitbouwen, zoals de nieuwe aftapwet regelt, is niet nodig. De geheime dienst verklaarde vorige week zelf dat ze in de afgelopen jaren "drie tot vier aanslagen heeft voorkomen" en lijkt zich met haar cybersecurity activiteiten prima te redden op het wereldtoneel. Dat alles op basis van de bestaande wet en bevoegdheden.

De AIVD kan blijkbaar prima uit de voeten met de bestaande bevoegdheden. In de uitzending van College Tour van 21 januari zegt Rob Bertholee, hoofd van de AIVD: "In de recente periode hebben we drie à vier aanslagen weten te voorkomen. Dat kan ik hier stellig zeggen." (vanaf minuut 14:30).

Daarnaast kwam donderdag 25 januari naar buiten dat de AIVD in staat is geweest de grootste hack tot nu toe te ontdekken nog voor die goed en wel begonnen was. Niet alleen kon de AIVD haar Amerikaanse partners voor deze hack waarschuwen, de AIVD kon meekijken met de vervolgacties van de hackers en hun werkwijze observeren. Een betere positie is niet denkbaar. Nieuwe bevoegdheden waren hier niet voor nodig.

Geen noodzaak

Dit werpt de vraag op hoe noodzakelijk het verruimen van die bevoegdheden eigenlijk is. Wat is de noodzaak voor een sleepnet, waarmee de communicatie van meestal onverdachte Nederlandse burgers wordt afgetapt? Wat is de noodzaak om die afgetapte gegevens drie jaar te bewaren om analyses op te verrichten en om die afgetapte gegevens met buitenlandse geheime diensten te delen? En wat is bijvoorbeeld de noodzaak om een geheime DNA-databank in te richten?

Het korte antwoord luidt dat niemand dat weet. Nooit is onderzocht waar de huidige bevoegdheden tekortschieten. Het ongericht aftappen van het internet is voorgesteld op basis van een grote evaluatie over de geheime diensten in 2013. Daarin wordt als enige onderbouwing om een dergelijk sleepnet toe te staan, geschreven: "Volgens diverse belanghebbenden vragen voortschrijdende technologische ontwikkelingen om een aanpassing van de huidige bevoegdheden om te kunnen blijven inspelen op de dreigingen die afkomen op de Nederlandse samenleving." (blz. 74)

Op basis van deze uitspraak van 'belanghebbenden', die dus per definitie geen onafhankelijk oordeel geven, is het sleepnet vormgegeven. Er is op geen enkele wijze onderzocht of en waar de bestaande bevoegdheden om alleen verdachte personen en organisaties af te tappen daadwerkelijk tekortschieten.

In de Eerste Kamer kwam toenmalig minister Plasterk er dan ook niet goed uit. Op de vraag hoeveel het sleepnet daadwerkelijk gaat bijdragen om aanslagen te voorkomen, zegt de minister: "Ik vind het dus moeilijk om daar een antwoord op te geven." En na aandringen: "Of het uiteindelijk effectief zal zijn, weet je natuurlijk op dat moment niet."

DNA databank

Voor de geheime DNA-databank geldt hetzelfde. De minister geeft ook hier een vrijbrief zonder ook maar één onderzoek dat het nut of de noodzaak aantoont. Slechts één nachtelijk Kamerdebat met slechts drie partijen leidde tot dit voorstel, met name omdat de AIVD zonder enige wettelijke basis de DNA-profielen toch al bleek te bewaren.

Ook bij de andere bevoegdheden is de noodzaak nooit serieus onderzocht. Zo is bijvoorbeeld de lange bewaartermijn van drie jaar van afgetapte gegevens vrij willekeurig gekozen met de opmerking van de minister dat dat "op hoofdlijnen aan[sluit] op hetgeen gebruikelijk is in de landen om ons heen". Inmiddels weten we dat dat niet klopt (pdf). De Engelse geheime dienst bewaart gegevens 6 maanden en de Duitse geheime dienst bewaart gegevens slechts 90 dagen.  

Verregaande surveillance niet nodig

De noodzaak voor het verruimen van de bevoegdheden is nooit aangetoond. De meeste bevoegdheden zijn min of meer willekeurig op basis van de inschatting van enkele belanghebbenden ingesteld. De minister heeft ook nooit veel moeite gedaan om te laten zien waar de bestaande bevoegdheden tekortschieten.

Op basis van het nieuws van de afgelopen week, mogen we concluderen dat de AIVD met de bestaande bevoegdheden prima in staat is om aanslagen te voorkomen en op het terrein van cybersecurity een toonaangevende rol te spelen.

Verregaande surveillance wetgeving die niet nodig is, tast onze vrijheid en privacy vergaand aan. Het ongerichte sleepnet, de lange bewaartermijn, het delen van afgetapte gegevens van onverdachte burgers met het buitenland en de geheime DNA databank moeten uit de wet.

Stuur de wet terug naar de tekentafel. Stem bij het referendum op 21 maart tegen deze wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.

Kabinet en AIVD misleiden burgers

Vice-premier De Jonge en de AIVD geven foutieve informatie over de bevoegdheden van de AIVD. Ook andere voorstanders van de nieuwe afluisterwet als CDA-leider Buma en veiligheidsdeskundige Rob de Wijk vertellen onwaarheden.
Lees verder >>>

AIVD: Grootschalig afluisteren, onbeperkt hacken en een geheime DNA databank

Op 11 juli  2017 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel van minister Plasterk (PvdA) en minister Hennis (VVD) waarmee de geheime diensten straks grootschalig het internet mogen afluisteren. De afgeluisterde gegevens mogen drie jaar lang bewaard worden en onbeperkt gekoppeld worden aan andere gegevens.
Lees verder >>>

reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven.

Voeg zelf uw reactie toe:

naam: 
reactie: 
0/1500
 

 

Facebook opzeggen

opzeggenLees hier hoe je je Facebook-account kan opzeggen. >>>

Download onze app

Privacy VandaagVolg het actuele nieuws van het Nederlandse privacyfront met onze Android app. Download hem hier!

Deel deze pagina via:

Heb jij wat te verbergen?

fotoMensen hebben niets te verbergen als je ze dat vraagt. Of toch wel? Bekijk de video op Youtube.

Laatste reacties:

Minister duwt door met inzage medische dossiers door zorgverzekeraars

Theo Maas: Het is interessant om deze wijzigingen tegen de GDPR en AVG aan te houden....

Wetsvoorstel aanpassing sleepwet ondermaats

doet er niet toe: velen zijn u voor gegaan en hebben voor dit alles gewaarschuwd jaren terug, maar nee we zijn gek en weten niet waar we over praten....
Caroline: Eigenlijk is het dus zo dat wij allemaal moeten voldoen aan de AVG, we zijn bijna paranoia geworden over privacy, maar de overheid staat daar volledig boven en verzamelt letterlijk alles van ons....

Wetsvoorstel geeft minister vrijbrief voor vergaand doorlichten burgers

De_Democraat: Tja,dit gaat gewoon te ver,zo kan niemand meer vrij bewegen en leven in dit,land,we gaan steeds meer naar Chinese praktijken....
Middenstander: Volg over het onderwerp SyRI risicoprofilering ook de lopende discussies op Security....
redactie: @12 Het is onze ervaring dat de reacties op een internetconsultatie in ieder geval worden gelezen....
Dhr. R.O. Verheid: Overigens een vraag (als iemand dit leest). Hoe zinvol is het eigenlijk om te reageren middels de consultatie (wordt er iets meegedaan)? Daarnaast, zonder in complot theorie├źn te verzanden, vraag ik mij af of we inmiddels geen rekening moeten houden dat evt....

Slimme meter weigeren

J Prins: En het laatste gedeelte van de brief. U hoort uw medewerking te verlenen aan het vervangen van de elektrameter U heeft twijfels of Liander wettelijk gezien wel in haar recht staat om haar elektrameter in uw woning te verwisselen....
J Prins: Volgende Uw vraag over onderbouwing controle en afkeur Niet alleen Liander maar alle netbeheerders, meetbedrijven en leveranciers van warmte houden deze steekproeven onder de meters, waarbij Agentschap Telecom uiteindelijk beslist welke populatie meters worden afgekeurd....
J Prins: Vandaag het volgende bericht gekregen van Liander....

mobiele versie | volledige versie

deze pagina is samengesteld in: 0.053 seconden