AIVD toont aan dat ruimere bevoegdheden niet nodig zijn

Bevoegdheden van de AIVD verder uitbouwen, zoals de nieuwe aftapwet regelt, is niet nodig. De geheime dienst verklaarde vorige week zelf dat ze in de afgelopen jaren "drie tot vier aanslagen heeft voorkomen" en lijkt zich met haar cybersecurity activiteiten prima te redden op het wereldtoneel. Dat alles op basis van de bestaande wet en bevoegdheden.

De AIVD kan blijkbaar prima uit de voeten met de bestaande bevoegdheden. In de uitzending van College Tour van 21 januari zegt Rob Bertholee, hoofd van de AIVD: "In de recente periode hebben we drie à vier aanslagen weten te voorkomen. Dat kan ik hier stellig zeggen." (vanaf minuut 14:30).

Daarnaast kwam donderdag 25 januari naar buiten dat de AIVD in staat is geweest de grootste hack tot nu toe te ontdekken nog voor die goed en wel begonnen was. Niet alleen kon de AIVD haar Amerikaanse partners voor deze hack waarschuwen, de AIVD kon meekijken met de vervolgacties van de hackers en hun werkwijze observeren. Een betere positie is niet denkbaar. Nieuwe bevoegdheden waren hier niet voor nodig.

Geen noodzaak

Dit werpt de vraag op hoe noodzakelijk het verruimen van die bevoegdheden eigenlijk is. Wat is de noodzaak voor een sleepnet, waarmee de communicatie van meestal onverdachte Nederlandse burgers wordt afgetapt? Wat is de noodzaak om die afgetapte gegevens drie jaar te bewaren om analyses op te verrichten en om die afgetapte gegevens met buitenlandse geheime diensten te delen? En wat is bijvoorbeeld de noodzaak om een geheime DNA-databank in te richten?

Het korte antwoord luidt dat niemand dat weet. Nooit is onderzocht waar de huidige bevoegdheden tekortschieten. Het ongericht aftappen van het internet is voorgesteld op basis van een grote evaluatie over de geheime diensten in 2013. Daarin wordt als enige onderbouwing om een dergelijk sleepnet toe te staan, geschreven: "Volgens diverse belanghebbenden vragen voortschrijdende technologische ontwikkelingen om een aanpassing van de huidige bevoegdheden om te kunnen blijven inspelen op de dreigingen die afkomen op de Nederlandse samenleving." (blz. 74)

Op basis van deze uitspraak van 'belanghebbenden', die dus per definitie geen onafhankelijk oordeel geven, is het sleepnet vormgegeven. Er is op geen enkele wijze onderzocht of en waar de bestaande bevoegdheden om alleen verdachte personen en organisaties af te tappen daadwerkelijk tekortschieten.

In de Eerste Kamer kwam toenmalig minister Plasterk er dan ook niet goed uit. Op de vraag hoeveel het sleepnet daadwerkelijk gaat bijdragen om aanslagen te voorkomen, zegt de minister: "Ik vind het dus moeilijk om daar een antwoord op te geven." En na aandringen: "Of het uiteindelijk effectief zal zijn, weet je natuurlijk op dat moment niet."

DNA databank

Voor de geheime DNA-databank geldt hetzelfde. De minister geeft ook hier een vrijbrief zonder ook maar één onderzoek dat het nut of de noodzaak aantoont. Slechts één nachtelijk Kamerdebat met slechts drie partijen leidde tot dit voorstel, met name omdat de AIVD zonder enige wettelijke basis de DNA-profielen toch al bleek te bewaren.

Ook bij de andere bevoegdheden is de noodzaak nooit serieus onderzocht. Zo is bijvoorbeeld de lange bewaartermijn van drie jaar van afgetapte gegevens vrij willekeurig gekozen met de opmerking van de minister dat dat "op hoofdlijnen aan[sluit] op hetgeen gebruikelijk is in de landen om ons heen". Inmiddels weten we dat dat niet klopt (pdf). De Engelse geheime dienst bewaart gegevens 6 maanden en de Duitse geheime dienst bewaart gegevens slechts 90 dagen.  

Verregaande surveillance niet nodig

De noodzaak voor het verruimen van de bevoegdheden is nooit aangetoond. De meeste bevoegdheden zijn min of meer willekeurig op basis van de inschatting van enkele belanghebbenden ingesteld. De minister heeft ook nooit veel moeite gedaan om te laten zien waar de bestaande bevoegdheden tekortschieten.

Op basis van het nieuws van de afgelopen week, mogen we concluderen dat de AIVD met de bestaande bevoegdheden prima in staat is om aanslagen te voorkomen en op het terrein van cybersecurity een toonaangevende rol te spelen.

Verregaande surveillance wetgeving die niet nodig is, tast onze vrijheid en privacy vergaand aan. Het ongerichte sleepnet, de lange bewaartermijn, het delen van afgetapte gegevens van onverdachte burgers met het buitenland en de geheime DNA databank moeten uit de wet.

Stuur de wet terug naar de tekentafel. Stem bij het referendum op 21 maart tegen deze wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.

Kabinet en AIVD misleiden burgers

Vice-premier De Jonge en de AIVD geven foutieve informatie over de bevoegdheden van de AIVD. Ook andere voorstanders van de nieuwe afluisterwet als CDA-leider Buma en veiligheidsdeskundige Rob de Wijk vertellen onwaarheden.
Lees verder >>>

AIVD: Grootschalig afluisteren, onbeperkt hacken en een geheime DNA databank

Op 11 juli  2017 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel van minister Plasterk (PvdA) en minister Hennis (VVD) waarmee de geheime diensten straks grootschalig het internet mogen afluisteren. De afgeluisterde gegevens mogen drie jaar lang bewaard worden en onbeperkt gekoppeld worden aan andere gegevens.
Lees verder >>>

reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven.

Voeg zelf uw reactie toe:

naam: 
reactie: 
0/1500
 

 

Facebook opzeggen

opzeggenLees hier hoe je je Facebook-account kan deactiveren. >>>

Download onze app

Privacy VandaagVolg het actuele nieuws van het Nederlandse privacyfront met onze Android app. Download hem hier!

Deel deze pagina via:

Heb jij wat te verbergen?

fotoMensen hebben niets te verbergen als je ze dat vraagt. Of toch wel? Bekijk de video op Youtube.

Laatste reacties:

Slimme meter weigeren

Tante Truus: De informatie en link in dit artikel betreffende de keuring van energiemeters is verouderd....

Tweede Kamer moet recht doen aan tegenstem

Andre Hof: En alweer voel ik me als burger en kiesgerechtigde in Nederland zwaar in de zeik genomen....

Vijf tips voor een privacyvriendelijke blockchain

Reinout: @bijnaSimon De gedachte bij het gebruik van transactienummers is dat je aan documenten een transactienummer toekent en er een controlegetal van berekent....
bijnaSimon: Vooral #2 heeft mijn interesse, omdat die uit privacy-oogpunt het belangrijkst is....

Ook Rutte misleidt ten behoeve van voor-stem

Mark: Na elke terreuraanslag blijkt de terrorist al 'in het vizier van de veiligheidsdiensten' te zijn geweest....
F.J.C.Vermeer: Rutte moet duidelijk eerst eens een gesprek aangaan met zijn minister van binnenlandse zaken voor hij een reactie geeft....

Kabinet en AIVD misleiden burgers

De zoveelste Rob: Tegen de wet inlichtingendiensten zijn en tegelijk actief zijn op sociale media komt niet consequent over....

Nederland nog steeds wereldkampioen afluisteren

Henk Duijs: Hoogstwaarschijnlijk zijn de taps die wél gemaakt zijn maar niet gemeld zijn niet meegerekend! Het OM meldt in veel,héél veel,gevallen alleen de taps die gebruikt gaan worden in een zaak....

De vijf grootste problemen van de sleepwet

Richard Kres (1942): Heldere kritiek. Eens dat deze onderdelen verbeterd moeten worden alvorens de wet wordt aangenomen....

Sleepwet is risico voor vrije samenleving

Sillyme: Zou graag meer feitelijk onderzoek zien dan alleen een mening....

mobiele versie | volledige versie

deze pagina is samengesteld in: 0.06 seconden