GEEN CONTROLERENDE MAAR EEN DIENSTBARE OVERHEID

Privacy-aanbevelingen voor verkiezings­programma's

We leven al decennia in een informatiesamenleving en toch steekt het huidige kabinet weinig energie in de gegevensbescherming van burgers. De verklaring hiervoor is dat de overheid zelf de grootste verzamelaar van gegevens is. Met die gegevens wordt het gedrag van burgers in kaart gebracht en gecontroleerd.

Dit is een verkeerde ontwikkeling. De burger is niet van de overheid, maar de overheid is van de burgers. Fundamentele rechten, waaronder het recht op privacy, zijn belangrijk om mensen in vrijheid hun leven te laten leiden. Onze overheid zal zich minder controlerend en meer dienstbaar aan de individuele burger moeten opstellen. De volgende punten mogen in de verkiezingsprogramma's voor de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart 2017 dan ook niet ontbreken.

Big data

Er moeten meer rechten voor burgers komen om zich te verweren tegen de risico's van 'big data'. Zij moeten verplicht actief geïnformeerd worden als zij als 'risicogeval' worden aangemerkt. De burger krijgt recht op inzage in het opgestelde profiel en de systematiek van besluitvorming. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat ook toezicht houden op deze profielen, beslissingscriteria en -algoritmen.

Sociaal domein

De gegevensbescherming in het sociaal domein moet op orde worden gebracht. Er komt een landelijk normenkader voor de omgang met gegevens binnen gemeenten. Gemeenten worden hierop periodiek getoetst en bij falen volgen sancties.

Een mogelijke kaderwet voor het automatisch koppelen van zoveel mogelijk gegevens van burgers binnen de overheid komt er niet. Dit plan is onnodig en fundamenteel in strijd met Europese en Nederlandse wetgeving. Ook het profileringssysteem SyRI is niet proportioneel en wordt daarom gestopt of in ieder geval drastisch ingeperkt.

Medisch beroepsgeheim

Medische dossiers van patiënten worden zonder toestemming niet toegankelijk voor zorgverzekeraars of opsporingsdiensten. Ook niet om fraude of andere criminaliteit te bestrijden. E-health toepassingen mogen alleen ingevoerd worden als er goede privacywaarborgen zijn. Het landelijk elektronisch patiëntendossier LSP is niet in staat om specifiek toestemming te vragen voor inzage in medische dossiers. De wet wordt niet opgerekt om het LSP alsnog passend te krijgen.

Antiterreurmaatregelen

Antiterreurmaatregelen worden vaak op emotionele gronden ingevoerd. Daarom moeten deze maatregelen altijd tijdelijk zijn en periodiek geëvalueerd worden. Het nieuwe wetsvoorstel voor inlichtingendiensten geeft zonder goede controle teveel bevoegdheden aan de AIVD. Beter kan de bestaande wet enigszins worden aangepast. Daarmee krijgt Nederland effectieve terreurbestrijding waarbij wordt voorkomen dat te veel onverdachte burgers worden afgeluisterd.

Meer privacywaarborgen bij opsporing

De regering geeft te makkelijk nieuwe bevoegdheden aan de politie waarvan de noodzaak niet duidelijk is. Dat moet stoppen. Zo moet het 'terughack'-wetsvoorstel voor de politie van tafel. Preventief fouilleren is al jaren ineffectief gebleken en moet worden gestopt. De uitbesteding van de opsporing aan bedrijven en particulieren moet worden geëvalueerd en ingeperkt. Intimidatie door politie bij onwelgevallige meningen wordt gestopt. De politie gaat zich versneld aan de wet voor gegevensbescherming houden.

Fundamentele rechten

Er komt een staatssecretaris van gegevensbescherming die over alle ministeries heen coördinerend optreedt voor een consistente en zorgvuldige omgang met gegevens in de wetgeving. Een aparte staatssecretaris doet recht aan de grote groei van de informatiesamenleving en kan met zijn of haar specifieke deskundigheid de wetgeving op andere ministeries ondersteunen.
Het briefgeheim in de Grondwet is gedateerd en moet wordt omgevormd tot een communicatie- en opslaggeheim. Nederland is vrijwel het enige land in Europa dat een verbod op Grondwettelijke toetsing door de rechter kent. Er komt een constitutioneel hof dat wetgeving wel mag toetsen aan de Grondwet.

Lees hier de complete brief met aanbevelingen en toelichting.
 

Privacy-aanbevelingen voor verkiezingsprogrammas Tweede Kamerverkiezingen 2017

Privacy wordt te weinig serieus genomen. Niet alleen door bedrijven maar zeker ook door de overheid.
Lees verder >>>

reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven.

Voeg zelf uw reactie toe:

naam: 
reactie: 
0/1500
 

 

Deel deze pagina via:

Help mee!

LogoHelp mee om de immense archieven van de Nederlandse inlichtingen­diensten te redden. Vraag dossiers op in het belang van onze veiligheid, democratische controle op de diensten, burgerrechten en kennis over de betrokkenheid van de inlichtingendiensten.

laatste reacties:

Kabinet en AIVD misleiden burgers

gerard: Ook deze wet zal misbruikt worden voor oneigenlijke doeleinden en uiteindelijk voor oneigenlijke opsporingen en strafzaken....
Hans Jacobs: Tappen kan een goed middel zijn. Alleen, wie controleert de tapper? Met zoveel data krijg je ongewild recursiviteit waardoor pattern hunters over de rooie kunnen gaan....
pipo: Wellicht een idee om het politie apparaat onder de rechtelijke macht te plaatsen ipv de minister van justitie....
arjen: voor de mensen die zich zorgen maken over de sleepwet en onze overheid....
John: Tjaaaa, hoe worden ze wijs uit zoveel data ? Ik vermoed dat dat probleem al is opgelost....
Jaap van Till: Afluisteren van optic fiber kabels kan ook al lang en het gebeurt ook....
j.p.: Tja, het enige waarom ze deze wet willen is om NSA praktijken toe te gaan passen....
J.A.Visser: De overheid is de grootste vijand van het volk.
Piet Lut: Sleepnet-praktijken mogen al op alle info dat door de lucht gaat, waaronder gsm, umts, wifi,....

UWV geeft anderhalf miljoen werkgevers onnodig toegang tot register arbeidsbeperkten

nadenker: Nog niet zo heel lang geleden werden er ook lijsten bijgehouden van mensen, deze mensen worden nu ieder jaar herdacht....

mobiele versie | volledige versie

deze pagina is samengesteld in: 0.05 seconden