Nieuws en opinie

4 december 2018

GROOT RISICO OP ONRECHTMATIGHEDEN BIJ GEHEIME DIENSTEN

Sleepwet gebrekkig ingevoerd

De toezichthouder op de geheime diensten constateert dat er grote risico’s zijn dat de geheime diensten zich niet aan de nieuwe sleepwet houden. Het risico dat de geheime diensten te veel gegevens van het internet aftappen is hoog. Dat blijkt uit een toezichtsrapport dat vandaag is gepubliceerd. Het algemene beeld dat toezichthouder CTIVD over de geheime diensten schetst, is dat de diensten "er zeker nog niet zijn". "Essentiële waarborgen voor de bescherming van de rechten van het individu missen, geheel of gedeeltelijk, hun invulling in de praktijk." Per 1 mei 2018 is de zogeheten sleepwet van kracht geworden, waarmee de AIVD en MIVD nieuwe, vergaande bevoegdheden hebben gekregen om gegevens over mensen te verzamelen. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

25 juli 2018

POLITIEK LAAT BURGER IN KOU STAAN

Wetsvoorstel aanpassing sleepwet ondermaats

Minister Ollongren (D66) van Binnenlandse Zaken heeft het wetsvoorstel gepubliceerd waarmee de sleepwet wordt gewijzigd. Dit wetsvoorstel is het gevolg van de uitslag van het referendum over de sleepwet. Het wetsvoorstel bevat slechts één inhoudelijke verbetering. Direct na het referendum van 21 maart 2018 kondigde de minister aan "recht te willen doen" aan de uitslag. Een meerderheid van de bevolking sprak zich uit tegen de sleepwet. In een brief kondigde Ollongren daarom zes wijzigingen aan. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

8 april 2018

SLEEPWET NIET NOEMENSWAARDIG AANGEPAST

Tweede Kamer moet recht doen aan tegenstem

Het kabinet heeft na het referendum zes wijzigingen voorgesteld op de Wet op de inlichtingen en -veiligheidsdiensten. De wijzigingen zijn voornamelijk cosmetisch en leveren nauwelijks extra waarborgen op. Wij roepen Kamer en kabinet op om een serieuzer antwoord te geven op de tegenstem bij het referendum. Als eerste punt wordt voorgesteld gegevens alleen met het buitenland te delen na een mensenrechten-beoordeling van dat buitenland. Die toets was al verplicht volgens artikel 88 van de wet, maar het kabinet wilde daar pas over twee jaar aan voldoen. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

18 maart 2018

BEWINDSPERSONEN LIJKEN BEWUST FOUTE INFORMATIE TE VERSPREIDEN

Ook Rutte misleidt ten behoeve van voor-stem

Minister-president Rutte stelt dat de geheime diensten op dit moment het internet niet via de kabel mogen aftappen. Dat is pertinent niet waar. Na vice-premier De Jonge en vice-premier Ollongren is Rutte de derde bewindspersoon die wegkomt met deze desinformatie. Minister-president Rutte zegt in het programma 'NOS gesprek minister-president' "… het probleem is: nu kunnen ze überhaupt niet op de kabel. Alleen via de ether terwijl het verkeer nu allemaal […] over de kabel gaat". Lees verder >>>

Nieuws en opinie

17 december 2017

VALSE START CAMPAGNE REFERENDUM AFTAPWET

Kabinet en AIVD misleiden burgers

Vice-premier De Jonge en de AIVD geven foutieve informatie over de bevoegdheden van de AIVD. Ook andere voorstanders van de nieuwe afluisterwet als CDA-leider Buma en veiligheidsdeskundige Rob de Wijk vertellen onwaarheden. Zij zeggen dat de AIVD op dit moment "de kabel" niet mag afluisteren. Dat is pertinente onzin. Zo zei vice-premier De Jonge (CDA) op 15 december jl op Radio 1: "We hebben allemaal een smartphone, alleen de dataverbindingen waar we gebruik van maken, daar kan op dit moment de inlichtingen- en veiligheidsdienst nog geen gebruik van maken. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

26 september 2017

De vijf grootste misverstanden over het sleepwet-referendum

In diverse media verschenen onlangs artikelen over de zogenoemde sleepwet en een mogelijk referendum. Hoewel er terechte punten over de problemen rond referenda worden gemaakt, worden er door journalisten ook 'misverstanden' verspreid. Hieronder de vijf belangrijkste. 1. Het sleepnet zou maar een zeefje zijn Vorige week verscheen een artikel waarin beweerd werd dat het wel meeviel met het sleepnet. Het zou eigenlijk maar een 'zeefje' zijn in plaats van een groot sleepnet. Minister Plasterk zegt in antwoord op vragen van de Eerste Kamer over de grootschaligheid van het afluisteren: "Het op grote schaal vergaren van informatie is natuurlijk de kern van de […] interceptie. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

4 september 2017

Teken voor het referendum over de afluisterwet!

Er zijn vóór 17 oktober 300.000 handtekeningen nodig om een referendum over de nieuwe afluisterwet af te dwingen. Dat zijn veel handtekeningen in weinig tijd. Daarom is ook uw hulp nodig om mensen in uw omgeving te vragen deze actie te ondertekenen. Wat staat er in de afluisterwet? De nieuwe wet geeft de geheime diensten AIVD en MIVD verregaande bevoegdheden. Zo mogen ze bijvoorbeeld iedereen op internet afluisteren en meekijken wat u doet op Whatsapp, Twitter of Facebook en deze afgeluisterde gegevens drie jaar bewaren. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

23 januari 2017

PVDA EN VVD NEGEREN ERNSTIGE TEKORTKOMINGEN

Onverantwoord om sleepnet nu door te drukken

De Tweede Kamer heeft besloten om half februari al te stemmen over het wetsvoorstel waarmee de AIVD grootschalig het internet mag afluisteren. Dat is onverantwoord, schaadt de rechtsstaat en schaadt het vertrouwen in de politiek. Het wetsvoorstel vertoont ernstige tekortkomingen waaraan volledig voorbijgegaan dreigt te worden. Wij roepen de Kamerleden van met name PvdA en VVD op dit gebrekkige wetsvoorstel niet 'nog even snel' voor de verkiezingen door te drukken. Er zijn door adviesorganen, toezichthouders, wetenschappers, experts en belanghebbenden forse tekortkomingen in dit wetsvoorstel vastgesteld. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

29 augustus 2016

Privacy-aanbevelingen voor verkiezingsprogrammas Tweede Kamerverkiezingen 2017

GEEN CONTROLERENDE MAAR EEN DIENSTBARE OVERHEID Privacy-aanbevelingen voor verkiezings­programma's Privacy wordt te weinig serieus genomen. Niet alleen door bedrijven maar zeker ook door de overheid. We leven al decennia in een informatiesamenleving en de data-economie maakt een enorme groei door. Toch steekt het huidige kabinet weinig energie in het beschermen van de belangen van burgers bij deze nieuwe ontwikkelingen. Deels is dit te verklaren doordat een inbreuk op privacy vaak niet direct zichtbaar is of tot merkbare schade leidt. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

30 augustus 2015

Nieuwe afluisterwet is ineffectief, onnodig en onrechtmatig

Het wetsvoorstel van minister Plasterk (PvdA) met verregaande afluisterbevoegdheden voor de inlichtingendiensten is ineffectief omdat het uitbreiden van bevoegdheden veel extra werk betekent, maar nauwelijks iets op zal leveren. Belangrijke rechten van burgers worden daarmee onnodig en onrechtmatig geschaad. Het beschermen van de staatsveiligheid is meer gediend met een kleine aanpassing van de bestaande Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2002). Privacy Barometer schreef hierover een brief aan de minister. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

30 augustus 2015

Reactie op consultatie wetsvoorstel inlichtingen- en veiligheidsdiensten

Reactie op consultatie wetsvoorstel inlichtingen- en veiligheidsdiensten   Geachte heer, mevrouw, Dank voor de mogelijkheid om een reactie te geven over de herziening van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002. De belangrijkste wijziging in het wetsvoorstel van het kabinet is om de AIVD en MIVD de bevoegdheid te geven grootschalig het internet af te luisteren. Dat is een aantoonbaar ineffectieve en contraproductieve maatregel waarvoor elke noodzaak, verantwoording en onderbouwing ontbreekt. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

16 augustus 2015

Plasterk snapt nog steeds niets van privacy

Plasterk (PvdA) hoort als minister van Binnenlandse Zaken de grondrechten van burgers te beschermen. Veiligheid is er daar één van. Privacy een ander. Met de nieuwe afluisterwet voor de AIVD moeten beiden in een optimaal evenwicht worden gebracht. Helaas snapt Plasterk nog steeds niets van privacy. Minister Plasterk werkt aan een wetsvoorstel om onder bepaalde voorwaarden het internet te laten afluisteren door de AIVD. Althans, dat is het belangrijkste punt bij de herziening van de wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten uit 2002. Lees verder >>>

deze pagina is samengesteld in: 0.03 seconden