PRIVACY NIET LANGER GEGARANDEERD

Nieuwe voorwaarden ASN Bank in strijd met gedragscode

ASN Bank garandeert niet langer dat gegevens over je betaalgedrag binnen de bank blijven. Dat blijkt uit de algemene voorwaarden die per 1 juli aanstaande van kracht worden. De algemene voorwaarden zijn hiermee in strijd met de gedragscode voor financiële instellingen.

In de nieuwe voorwaarden* heeft ASN Bank de doelen uitgebreid waarvoor persoonsgegevens gebruikt mogen worden. Vanaf 1 juli wil de bank persoonsgegevens vastleggen om "U aanbiedingen te doen" en om deze persoonsgegevens "te delen met partners en leveranciers". Er is in deze voorwaarden niet nader gespecificeerd van wie die aanbiedingen zijn of om welke partners of leveranciers het gaat. Onder deze voorwaarden kan ASN Bank met een ander bedrijf of organisatie een partnerschap overeenkomen en uw persoonsgegevens met deze partner delen. Onder persoonsgegevens vallen onder andere uw naam en adres, maar ook uw betaalgedrag, transactiehistorie en uw surfgedrag op de website.

Gedragscode

Eerder veroorzaakten ABN AMRO en ING grote ophef toen zij aankondigden met uw betaalgedrag geld te willen verdienen. Maar deze banken houden zich nog aan de gedragscode voor financiële instellingen om de gegevens niet te delen met anderen buiten het bedrijf. Ze kunnen uw gegevens wel zelf gebruiken om voor andere partijen aanbiedingen te doen, maar de gegevens blijven binnen de (groeps)onderneming. Bij ASN Bank zijn die beperkingen niet in de voorwaarden opgenomen. De voorwaarden zijn daarmee in strijd met de gedragscode, die voor banken verplichtend is.

In een reactie laat Joyce van der Est, directeur operationele zaken van ASN Bank, weten dat de voorwaarden niet op deze manier gelezen moeten worden. Met de aanbiedingen die gedaan kunnen worden, worden producten of diensten van de bank zelf bedoeld. Ook het delen van persoonsgegevens met partners en leveranciers moet anders gelezen worden. Volgens Van der Est gebeurt het uitwisselen om bijvoorbeeld een mailing aan klanten te kunnen verzorgen. Van der Est ontkent dat de bank gegevens voor commerciële doelen aan partners wil geven. "Als ASN Bank willen wij persoonsgegevens van klanten helemaal niet aan derden daarvoor ter beschikking stellen."

Hulpbedrijf

Als het inderdaad de bedoeling is dat persoonsgegevens slechts worden uitgewisseld voor bijvoorbeeld een mailing, dan drukken de voorwaarden niet uit wat de bank bedoelt. Als een mailing het doel is waarvoor persoonsgegevens worden gebruikt, is de hulp van een ander bedrijf om dat voor elkaar te krijgen slechts een middel. Volgens de wet heet zo'n 'hulpbedrijf' dan een bewerker die in opdracht van de bank handelt. Zowel in de Wet bescherming persoonsgegevens als in de gedragscode gelden hiervoor aparte regels. Veel bedrijven verzorgen niet zelf mailings of besteden bijvoorbeeld een deel van de automatisering uit, waarmee feitelijk derden de persoonsgegevens voor de opdrachtgever beheren. De opdrachtgever blijft eindverantwoordelijk voor de bescherming van de persoonsgegevens.

Maar dat is heel iets anders dan persoonsgegevens verzamelen "om deze te delen met partners of leveranciers". Dan wordt het delen van persoonsgegevens een (commercieel) doel op zichzelf.

Groepsvoorwaarden

Wat mogelijk een betere verklaring is, is dat deze voorwaarden vanuit de groep SNS Reaal worden opgelegd. ASN Bank is hier een onderdeel van. Andere onderdelen van deze groep blijken op dit gebied vergelijkbare voorwaarden te hanteren. Als je bij één van de aangesloten onderdelen klant bent, kunnen je persoonsgegevens binnen de groep worden uitgewisseld. Het bedrijf lijkt er om die reden op aan te sturen bepaalde groepsvoorwaarden af te spreken, zodat er één lijn ontstaat voor het gebruik van persoonsgegevens.

Over twee jaar

Maar mocht er inderdaad sprake zijn van een vergissing, dan is een correctie zo gemaakt. Ook het doel "om aanbiedingen te doen" zou natuurlijk met de toelichting van de directeur eenvoudig aangepast kunnen worden in "om aanbiedingen van producten of diensten van ASN Bank te doen". Als Privacy Barometer de bank hierop wijst, laat een woordvoerder weten dat Privacy Barometer "wel een punt heeft" en dat ze onze suggesties om de algemene voorwaarden aan te scherpen "in een volgende wijzigingsronde [..] waar mogelijk mee te nemen in de besprekingen". Wanneer dat zou zijn kan de bank niet zeggen. "Het is een complex traject, dus we doen dat niet te vaak. Het kan zijn dat het pas over twee jaar is."

 

* Bekijk zelf de nieuwe voorwaarden (pdf). Hoofdstuk 23 gaat over persoonsgegevens.

reacties

Beste ASN bank, jullie doen veel goeie dingen ondermeer voor groene beleggingen, maar waarom nu deze problemen. Ik maak me uitermate veel zorgen, ik ben door jullie ook nog niet gewezen op de wijziging !!!! Lappen jullie privacy aan jullie laars, dan zijn jullie mijn hele gezin als klant kwijt.

Hier een voorbeeld van wat een spaanse bank allemaal doet met analyses over het betaalgedrag van haar klanten. http://cxo.nl/business-intelligence/86849-bbva-deelt-analyse-klantdata-met-buitenwacht--waarom

op zich geen probleem, maar laat dan ergens zien HOEVEEL er aan mijn gegevens verdient is :)

en hoe ik daar beter van wordt !!!!

als je nu een betaling doet, weet jij het, ASN en de tegenpartij, die laatste gebruikt dit soort statistieken intern ook al, dankzij de cookiemuren, dus waarom de bank niet.

ik wil echter weten, hoe waar en wanneer mijn naam ergens opduikt, dat is veel belangrijker om te weten, maar als je dat vraagt wordt het opeens muisstil bij zo'n bedrijf.

Bij SNS geven ze al toe dat de voorwaarden door de groep worden gedicteerd en in ieder geval onderling worden uitgewisseld.

"De gewijzigde voorwaarden komen vanuit SNS Bank NV, de holding die bestaat uit SNS, BLG Wonen, ASN Bank en RegioBank. We vinden het belangrijk om als groep dezelfde voorwaarden te hanteren. Recent zijn de voorwaarden van SNS ook gewijzigd. [...] Zoals het nieuwsbericht [..] al aangeeft, is het de bedoeling om de gegevens onderling uit te wisselen als de situatie daarom vraagt."

Bron: https://forum.snsbank.nl/normaal-sns-86/privacy-nieuwe-algemene-voorwaarden-9320/

Voeg zelf uw reactie toe:

naam: 
reactie: 
0/1500
 

 

Facebook opzeggen

opzeggenLees hier hoe je je Facebook-account kan opzeggen. >>>

Download onze app

Privacy VandaagVolg het actuele nieuws van het Nederlandse privacyfront met onze Android app. Download hem hier!

Deel deze pagina via:

Heb jij wat te verbergen?

fotoMensen hebben niets te verbergen als je ze dat vraagt. Of toch wel? Bekijk de video op Youtube.

Laatste reacties:

Ziekenhuis wordt DNA-databank voor justitie

Bardman: Weet je meteen waarom ze zo graag je de donorcodicil in de maag willen splitsen

Slimme meter weigeren

Ik ben slim dus weiger liever.: Hoi, ik heb al veel meegmaakt ook de intimidatie en zelfs fraude aan de kant van de netbeheerder....
Hans: @Richard Je kan aan de buitenkant het verschil meestal niet zien....
richard.: weet iemand hoe de traditionele digitale meter eruit ziet....
Gertjan: Mijn vader van 72 is vanavond ook lastig gevallen door een mannetje van Liander, 's avonds om 20....
Marco: Ik weiger pertinent een slimme meter. Als zo'n meter op hol slaat kun je nooit bewijzen wat jouw werkelijke verbruik is....

Help mee het medisch beroepsgeheim te beschermen

Geranna: Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Wie controleert de zorgverzekeraars? Het zou mij niet verbazen dat de fraude die daar plaatsvindt een veelvoud is....
Annie Van Es: Ik vind deze maatregel niet juist. Zelf heb ik hier een probleem mee....
Maurits Niers: Met een niet integere vvd kunnen we zeggen dat we een onbetrouwbare overheid hebben....

Vragen over kentenscannen door belastingdienst

Caroline: Dit is een duidelijk geval van function creep en is daarmee precies wat al eerder voorspeld is door privacy minded organisaties en mensen....

mobiele versie | volledige versie

deze pagina is samengesteld in: 0.056 seconden