Grootschalig gegevens verzamelen voor jeugdzorg is onwettig.

Gemeenten gaan onder de nieuwe wet jeugdzorg massaal gegevens verzamelen en uitwisselen zonder dat daar een juridische basis voor is. Gegevens gaan gebruikt worden voor andere doelen dan waarvoor ze verzameld zijn. Dat is bij wet verboden. Daarnaast is het nog onbekend welke gegevens in de gemeentelijke dossiers opgenomen gaan worden en wie daar allemaal in mogen kijken. Toestemming voor het gebruik van gegevens van de betrokkenen zal niet worden gevraagd.

Regisseur

In de nieuwe situatie wordt de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de jeugdzorg. Het idee hierachter is dat de gemeente dichter op de burger zit en er daarom beter zicht op heeft. Gaat er in een gezin iets mis, dan krijgt een 'regisseur' bij de gemeente hierover een 'signaal' van bijvoorbeeld de school of een hulpverlener via een uitgebreid meldsysteem. Deze regisseur kan vervolgens uit allerlei bronnen gegevens over dit gezin raadplegen en een totaalplaatje maken. Denk hierbij aan gegevens over inkomen, over de medische situatie, van justitie en jeugdzorg, maar ook bijvoorbeeld hoe het met de huurbetalingen bij woningcorporaties zit. Met al deze gegevens bij elkaar, kan de regisseur beoordelen of en hoe hij ‘passend’ kan ingrijpen.

Hiermee brengt de gemeente straks erg veel gegevens over individuele gezinnen bij elkaar. Maar die gegevens zijn nooit voor dat doel vastgelegd. Gebruik van gegevens voor een ander doel dan waarvoor ze zijn verzameld, is volgens de wet niet toegestaan.

Risico's voor de privacy

Niet alleen ontbreekt de wettelijke basis, het is ook nog onbekend welke detailgegevens er allemaal bij de gemeente terecht komen en wie daar in mag kijken. Het wetsvoorstel stelt dat het medisch beroepsgeheim zelfs wordt ingeperkt, zodat medische gegevens bij gemeente-ambtenaren terecht kunnen komen. Hoe het precies zit, wordt pas later vastgesteld als de wet in werking treedt. Maar omdat de wet dan al is goedgekeurd, zal niemand meer controleren of de privacy niet ten onrechte wordt geschaad.

Het kabinet is verplicht van tevoren te onderzoeken welke maatregelen genomen moeten worden om de impact op de privacy te beperken. De staatssecretaris heeft dit verplichte onderzoek niet uitgevoerd. Het College Bescherming Persoonsgegevens waarschuwde hiervoor en spreekt daarnaast van "bovenmatige gegevensverwerking". Toch is het wetsvoorstel voor decentralisatie van de jeugdzorg op 17 oktober 2013 door de Tweede Kamer aangenomen.

Eerste Kamer

Omdat dit wetsvoorstel behoorlijk rammelt en een enorme inbreuk op de privacy maakt, schreef Privacy Barometer de Eerste Kamer een brief. De brief is vanmiddag samen met onder andere de petitie jeugd-GGZ aangeboden aan de voorzitter van de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Lees de volledige brief.
 

reacties

Met argus ogen bekijk ik het proces van de transitie jeugdzorg. Het gaat veel te snel en er zitten nog TE veel haken en ogen aan die echt niet voor 2015 allemaal zijn glad gestreken.

Om nog maar niet te spreken van de wettelijke haken en ogen die aan deze transitie verbonden zijn.

In werkelijkheid was deze hele transitie in de jeugdzorg helemaal niet nodig geweest. De huidige wet op de jeugdzorg zit goed in elkaar en beschermt zowel de jeugdhulpverlening als wel die gene die met Bjz te maken krijgt.

Het probleem binnen de jhv ( jeugdhulpverlening ) is niet de wet, maar de beleidsvoering. De megalomane en superieure houding die jeugdwerkers vaak aanneemt tegen over de cliënt.

De angst die jeugdwerkers ouders aanpraten, de pure leugens die in rapporten staan opgesteld. gezinsvoogden die vaak bijna net zo oud zijn als de kinderen van hun pupil. dat is wat er mis is in de huidige jeugdhulpverlening.

Het mis management binnen de jhv is groot. te weinig tijd in het veld, te veel bureaucratie en te veel regeltjes..

En nog steeds hoor ik niets over hoe de transitie van de jeugdzorg goed is voor ouders en kinderen. Ik hoor jeugdzorg steen en been klagen wat dit voor hen betekend, maar ik hoor niets over hoe ouders en kinderen baat zullen hebben bij deze transitie..

Nederland wordt steeds zieker, dit is belachelijk,en er wordt niet naar de burger geluisterd,wordt alleen gekeken hoe ze de burger nog meer kunnen schaden manipuleren en kunnen pakken

Klaag de beleidsvoerders aan met een groep van gedupeerden.

Voeg zelf uw reactie toe:

naam: 
reactie: 
0/1500
 

 

Facebook opzeggen

opzeggenLees hier hoe je je Facebook-account kan deactiveren. >>>

Download onze app

Privacy VandaagVolg het actuele nieuws van het Nederlandse privacyfront met onze Android app. Download hem hier!

Deel deze pagina via:

Heb jij wat te verbergen?

fotoMensen hebben niets te verbergen als je ze dat vraagt. Of toch wel? Bekijk de video op Youtube.

Laatste reacties:

Slimme meter weigeren

Tante Truus: De informatie en link in dit artikel betreffende de keuring van energiemeters is verouderd....

Tweede Kamer moet recht doen aan tegenstem

Andre Hof: En alweer voel ik me als burger en kiesgerechtigde in Nederland zwaar in de zeik genomen....

Vijf tips voor een privacyvriendelijke blockchain

Reinout: @bijnaSimon De gedachte bij het gebruik van transactienummers is dat je aan documenten een transactienummer toekent en er een controlegetal van berekent....
bijnaSimon: Vooral #2 heeft mijn interesse, omdat die uit privacy-oogpunt het belangrijkst is....

Ook Rutte misleidt ten behoeve van voor-stem

Mark: Na elke terreuraanslag blijkt de terrorist al 'in het vizier van de veiligheidsdiensten' te zijn geweest....
F.J.C.Vermeer: Rutte moet duidelijk eerst eens een gesprek aangaan met zijn minister van binnenlandse zaken voor hij een reactie geeft....

Kabinet en AIVD misleiden burgers

De zoveelste Rob: Tegen de wet inlichtingendiensten zijn en tegelijk actief zijn op sociale media komt niet consequent over....

Nederland nog steeds wereldkampioen afluisteren

Henk Duijs: Hoogstwaarschijnlijk zijn de taps die wél gemaakt zijn maar niet gemeld zijn niet meegerekend! Het OM meldt in veel,héél veel,gevallen alleen de taps die gebruikt gaan worden in een zaak....

De vijf grootste problemen van de sleepwet

Richard Kres (1942): Heldere kritiek. Eens dat deze onderdelen verbeterd moeten worden alvorens de wet wordt aangenomen....

Sleepwet is risico voor vrije samenleving

Sillyme: Zou graag meer feitelijk onderzoek zien dan alleen een mening....

mobiele versie | volledige versie

deze pagina is samengesteld in: 0.063 seconden