Nieuws over wet

26 september 2018

Eerste Kamer akkoord met verruimen bevoegdheden aanpak terrorisme

De Eerste Kamer heeft op 25 september ingestemd met het wetsvoorstel van minister Grapperhaus (CDA) om terrorismeverdachten langer in voorarrest te houden en bij hen makkelijker DNA af te nemen. Critici vrezen dat ook onschuldige burgers onterecht langer vastgezet zullen worden.  Met dit wetsvoorstel kunnen terrorismeverdachten langer in voorarrest worden vastgezet, ook als de verdenking niet heel sterk is. Op dit moment is het voorarrest maximaal 14 dagen. Dat wordt voor terrorismeverdachten straks 44 dagen. Lees verder >>>

Nieuws over wetsvoorstel

16 augustus 2018

Europese toezichthouder kritisch over vingerafdrukken in paspoort

De Europese Toezichthouder Gegevensbescherming (EDPS) is kritisch over het plan van de Europese Commissie om vingerafdrukken en gezichtskenmerken op te nemen in paspoort en identiteitskaart. Ook de Tweede Kamer is kritisch, maar staatssecretaris Knops (CDA) onderneemt geen actie. De Europese Commissie presenteerde op 17 april 2018 een voorstel voor nieuwe paspoorten en identiteitskaarten waarop gegevens van gezichtskenmerken en vingerafdrukken opgeslagen moeten worden. Het beoogde doel is om terrorisme en misdaad tegen te gaan bij het vrije reizen binnen de EU. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

2 juli 2018

Bankgegevens geautomatiseerd beschikbaar voor opsporing

Den Haag, 2 juli 2018 Geachte minister Hoekstra, Onlangs gaf u een voorstel in consultatie waarmee overheidsinstanties, waaronder opsporingsinstanties, makkelijker toegang krijgen tot identificerende gegevens bij banken. Uit zowel het voorstel als uit de toelichting wordt duidelijk dat niet wordt onderkend dat het digitaal ontsluiten van gegevens een veel grotere impact op privacy van mensen heeft dan een handmatig proces. De indruk wordt gewekt alsof in de praktijk geen verschil maakt. Maar handmatig door een kaartenbak zoeken is echt wat anders dan digitale zoekopdrachten in de administratiesystemen van alle banken. Lees verder >>>

Nieuws over wetsvoorstel

28 februari 2018

Tweede Kamer akkoord met verruimen bevoegdheden aanpak terrorisme

De Tweede Kamer heeft op 21 februari ingestemd met het wetsvoorstel van minister Grapperhaus (CDA) om terrorismeverdachten langer in voorarrest te houden en bij hen makkelijker DNA af te nemen. Eerder uitten de Raad van State, de Nederlandse Orde van Advocaten en de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak stevige kritiek op het voorstel. Het wetsvoorstel gaat nu naar de Eerste Kamer. Met dit een wetsvoorstel (toelichting) kunnen terrorismeverdachten langer in voorarrest worden vastgezet, ook als de verdenking niet heel sterk is. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

20 september 2017

TROONREDE

Prioriteiten 2018: meer gegevens verzamelen en uitwisselen

Met de troonrede zijn gisteren ook de prioriteiten voor 2018 van het kabinet gepresenteerd. Voor privacy betekent dit dat de overheid meer gegevens wil verzamelen en makkelijker wil uitwisselen. Hieronder de opvallendste punten op een rij. Kaderwet De regering wil een kader scheppen om binnen de overheid maar ook met private partijen veel makkelijker gegevens uit te wisselen. Zo zouden gegevens ook gebruikt mogen worden als die niet voor dat doel verzameld zijn of gedeeld mogen worden met een organisatie die die gegevens niet nodig heeft. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

18 september 2017

TEKEN VOOR EEN REFERENDUM

De sleepwet: niet effectief, intimiderend en onrechtmatig

De nieuwe sleepwet geeft geheime diensten verregaande bevoegdheden die niet effectief zijn in de strijd tegen terrorisme. Wel zijn de bevoegdheden intimiderend en zelfs onrechtmatig. Om die reden is een referendum over de wenselijkheid van deze sleepwet dringend noodzakelijk.   Met de nieuwe sleepwet mogen de inlichtingendiensten grootschalig het internet afluisteren, meekijken wat u doet op WhatsApp, Twitter of Facebook en deze afgeluisterde gegevens drie jaar bewaren. Ze mogen gegevens die bedrijven en (zorg-)instellingen van u hebben automatisch aftappen en elektronische apparaten hacken zoals laptops, mobieltjes, slimme meters en zelfs pacemakers. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

4 september 2017

Teken voor het referendum over de afluisterwet!

Er zijn vóór 17 oktober 300.000 handtekeningen nodig om een referendum over de nieuwe afluisterwet af te dwingen. Dat zijn veel handtekeningen in weinig tijd. Daarom is ook uw hulp nodig om mensen in uw omgeving te vragen deze actie te ondertekenen. Wat staat er in de afluisterwet? De nieuwe wet geeft de geheime diensten AIVD en MIVD verregaande bevoegdheden. Zo mogen ze bijvoorbeeld iedereen op internet afluisteren en meekijken wat u doet op Whatsapp, Twitter of Facebook en deze afgeluisterde gegevens drie jaar bewaren. Lees verder >>>

Nieuws over wetsvoorstel

31 augustus 2017

Stevige kritiek anti-terrorismeplan minister Blok

De Raad van State, de Nederlandse Orde van Advocaten en de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak hebben stevige kritiek op het plan van minister Blok (VVD) om terrorismeverdachten langer in voorarrest te houden en bij hen makkelijker DNA af te nemen. De minister heeft op 26 juni 2017 een wetsvoorstel (toelichting) hierover naar de Tweede Kamer gestuurd. De Raad van State (RvS) stelt dat het wetsvoorstel flink aangepast zou moeten worden. Het adviesorgaan ziet "geen noodzaak" voor het verlengen van het voorarrest van terrorismeverdachten. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

20 februari 2017

Grote verschillen privacy en veiligheid in verkiezingsprogramma's

Er zijn veiligheidshardliners maar ook politieke partijen die op z'n minst waarborgen willen voor privacy. Waar zitten precies de verschillen? Privacy Barometer zocht het uit. Belangrijkste conclusie: Uit de verkiezingsprogramma's blijkt dat de VVD en het CDA voornamelijk focussen op maatregelen die de veiligheid zouden moeten vergroten. D66, SP, GroenLinks (GL), Partij voor de Dieren (PvdD) en de Piratenpartij (PP) willen juist meer aandacht voor privacy. Het sleepnet Dat verschil tussen partijen is onder andere goed zichtbaar bij het geven van meer bevoegdheden aan de veiligheidsdiensten. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

23 januari 2017

PVDA EN VVD NEGEREN ERNSTIGE TEKORTKOMINGEN

Onverantwoord om sleepnet nu door te drukken

De Tweede Kamer heeft besloten om half februari al te stemmen over het wetsvoorstel waarmee de AIVD grootschalig het internet mag afluisteren. Dat is onverantwoord, schaadt de rechtsstaat en schaadt het vertrouwen in de politiek. Het wetsvoorstel vertoont ernstige tekortkomingen waaraan volledig voorbijgegaan dreigt te worden. Wij roepen de Kamerleden van met name PvdA en VVD op dit gebrekkige wetsvoorstel niet 'nog even snel' voor de verkiezingen door te drukken. Er zijn door adviesorganen, toezichthouders, wetenschappers, experts en belanghebbenden forse tekortkomingen in dit wetsvoorstel vastgesteld. Lees verder >>>

Nieuws over wetsvoorstel

5 januari 2017

Preventief opsluiten

Tweede Kamerlid Ahmed Marcouch (PvdA) herhaalt zijn oproep om mensen preventief op te sluiten zodat 'alle andere inwoners veilig kunnen feesten'. Het Kamerlid onderkent dat  hierbij iemand een straf wordt opgelegd nog voordat hij of zij in de fout gaat, maar vindt het desondanks noodzakelijk. In 2010 pleitten hij samen met collega Recourt (PvdA) ook al voor het preventief opsluiten van mensen tijdens de jaarwisseling. "Notoire, recidiverende geweld­plegers die vorig jaar zijn gezien en zijn aangehouden en die bij naam en toenaam bekend zijn, moeten een nachtje in de cel worden gezet." Dat zou dan moeten gebeuren op basis van evaluaties van ambtenaren van voorgaande jaren. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

27 november 2016

Elf aanbevelingen over hackbevoegdheid voor de politie

Geachte Kamerleden, Komende week behandelt u het wetsvoorstel computercriminaliteit III. In onze visie zou de hackbevoegdheid niet ingevoerd moeten worden. De impact van het voorstel op de privacy is zeer vergaand omdat na het hacken van bijvoorbeeld smartphone of PC vrijwel het gehele privéleven van een burger digitaal af te lezen is. Zowel uit de Memorie van Toelichting (MvT) als de antwoorden van de staatssecretaris blijkt dat het niet mogelijk is de bevoegdheden goed af te bakenen, zowel qua reikwijdte van de doorzochte gegevens als de te hacken apparatuur. Lees verder >>>

deze pagina is samengesteld in: 0.021 seconden