Nieuws en opinie
17 juni 2018
BRIEF AAN EERSTE KAMEROproep: hackbevoegdheid politie niet invoeren
Het wetsvoorstel over de hackbevoegdheid voor de politie is onnodig ruim geformuleerd en biedt te weinig bescherming aan de burger. De noodzaak ervan blijft onduidelijk en onafhankelijk toezicht ontbreekt. Privacy Barometer schreef hierover een brief aan de Eerste Kamer. Dinsdag 19 juni wordt het wetsvoorstel daar besproken. Het wetsvoorstel geeft de politie de mogelijkheid stiekem in te breken op uw computer of mobiele telefoon, maar ook op andere elektronische apparaten als een webcam, slimme meter, een auto of 'de cloud'. Lees verder >>>
Brief aan de politiek
17 juni 2018
Negen aanbevelingen over de hackbevoegdheid politie
Den Haag, 15 juni 2018 Geachte Kamerleden, Komende week behandelt u het wetsvoorstel computercriminaliteit III. Het wetsvoorstel geeft de politie de mogelijkheid het (digitale) privéleven van burgers te bekijken en te doorzoeken. De impact hiervan op de privacy van burgers is onevenredig groot, met name omdat de bevoegdheid niet goed is afgebakend, zowel qua reikwijdte van de doorzochte gegevens als de te hacken apparatuur. Daarnaast krijgt de politie een belang bij het onveilig houden van software omdat dat nodig is om in apparatuur in te kunnen breken. Lees verder >>>
Nieuws en opinie
29 augustus 2017
REACTIE OP WETSVOORSTELOpsporingsbevoegdheden vermisten beter afbakenen
Het inzetten van opsporingsbevoegdheden om vermisten te vinden moet beter afgebakend worden. Ook dient de vermiste meer rechten te krijgen om onrechtmatige inzet te voorkomen. Dat schrijft Privacy Barometer aan minister Blok (VVD) in reactie op het wetsvoorstel 'zoekmiddelen urgente vermissingen'. Formeel heeft de overheid geen taak om mensen op te sporen als er geen sprake is van een misdrijf, maar in uitzonderlijke gevallen kan de politie wel mee helpen zoeken. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om kinderen of verwarde mensen die vermist worden. Lees verder >>>
Brief aan de politiek
27 november 2016
Elf aanbevelingen over hackbevoegdheid voor de politie
Geachte Kamerleden, Komende week behandelt u het wetsvoorstel computercriminaliteit III. In onze visie zou de hackbevoegdheid niet ingevoerd moeten worden. De impact van het voorstel op de privacy is zeer vergaand omdat na het hacken van bijvoorbeeld smartphone of PC vrijwel het gehele privéleven van een burger digitaal af te lezen is. Zowel uit de Memorie van Toelichting (MvT) als de antwoorden van de staatssecretaris blijkt dat het niet mogelijk is de bevoegdheden goed af te bakenen, zowel qua reikwijdte van de doorzochte gegevens als de te hacken apparatuur. Lees verder >>>
Brief aan de politiek
29 augustus 2016
Privacy-aanbevelingen voor verkiezingsprogrammas Tweede Kamerverkiezingen 2017
GEEN CONTROLERENDE MAAR EEN DIENSTBARE OVERHEID Privacy-aanbevelingen voor verkiezingsprogramma's Privacy wordt te weinig serieus genomen. Niet alleen door bedrijven maar zeker ook door de overheid. We leven al decennia in een informatiesamenleving en de data-economie maakt een enorme groei door. Toch steekt het huidige kabinet weinig energie in het beschermen van de belangen van burgers bij deze nieuwe ontwikkelingen. Deels is dit te verklaren doordat een inbreuk op privacy vaak niet direct zichtbaar is of tot merkbare schade leidt. Lees verder >>>
Nieuws over wetsvoorstel
21 februari 2016
Politie screent nieuwe huurders onrechtmatig
Nieuwe huurders worden in ten minste achttien gemeenten onrechtmatig door de politie gescreend voordat zij te horen krijgen of ze een woning mogen huren. Dat schrijft minister Blok (VVD) aan de Tweede Kamer. De minister wil nu met een nieuw wetsvoorstel deze praktijk legaliseren. Ten minste achttien gemeenten (overzicht) hanteren op dit moment een vorm van screening van woningzoekenden door de politie. Verhuurders vragen, soms via de gemeente, aan de politie wat zij van een woningzoekende vinden. De politie kijkt welke gegevens er over de betrokkenen in hun systemen bekend zijn en geeft een advies over het "woonrisico" van de woningzoekende. Lees verder >>>
Nieuws over wet
3 februari 2016
Belastingdienst verstrekt onterecht inkomensgegevens
De Belastingdienst mag inkomensgegevens van huurders van sociale huurwoningen niet verstrekken aan hun verhuurders als deze daarom vragen. Zo heeft de Raad van State vandaag geoordeeld in een rechtszaak die door een huurder was aangespannen. Op dit moment is er een nieuwe wet in de maak waarmee het verstrekken van inkomensgegevens weer legitiem zou kunnen worden. Volgens de Raad van State heeft minister Blok (VVD) geen duidelijke bepaling in de wet opgenomen dat de belastingdienst de inkomensgegevens moet verstrekken. Lees verder >>>
Brief aan de politiek
10 juni 2014
Kabinet stuurt bij decentralisaties aan op onrechtmatig delen van gegevens.
Geachte Kamerleden, Bij de behandeling van het wetsvoorstel voor decentralisatie van de jeugdzorg, beloofde het kabinet dat er een aanvullende visie zou komen op de privacy-aspecten bij de decentralisatie. Minister Plasterk heeft deze visie 'Zorgvuldig en bewust; Gegevensverwerking en Privacy in een gedecentraliseerd sociaal domein' op 27 mei 2014 gepubliceerd. De belangrijkste conclusie die de minister trekt, is dat er voor het verzamelen en uitwisselen van gegevens bij de gemeenten geen nieuwe wetgeving nodig is. Lees verder >>>
Nieuws over wet
13 april 2014
Uitbreiding bevoegdheden vreemdelingenwet
Vanaf 1 maart 2014 mogen de vreemdelingenpolitie en de Koninklijke Marechaussee zonder toestemming een woning doorzoeken. Dat staat in een nieuwe wet (memorie van toelichting) die op 11 februari door de Eerste Kamer is aangenomen. Staatssecretaris Teeven wil met deze uitbreiding van de bevoegdheden het toezicht op (illegale) vreemdelingen in ons land verbeteren. Om de identiteit van een (illegale) vreemdeling te controleren, mocht de politie tot 1 maart wel een woning of onderneming binnengaan, maar niet doorzoeken. Lees verder >>>
Brief aan de politiek
13 januari 2014
Jeugdwet blijft zorgenkind
Op verzoek van de Eerste Kamer, heeft de staatssecretaris inmiddels schriftelijke antwoorden op onderstaande brief gegegeven. Hij deed dit apart voor de jeugdwet (onderaan) en het gebruik van het BSN binnen de jeugdzorg (onderaan). Geachte Kamerleden, Dinsdag debatteert uw Kamer over de antwoorden van de staatssecretarissen over de jeugdwet en het gebruik van het BurgerServiceNummer (BSN) in de jeugdzorg. Veel zorgen van Kamerleden, maar ook van maatschappelijke organisaties, gaan over de toename aan gegevensuitwisseling en dossiervorming bij de gemeenten. Lees verder >>>
Nieuws en opinie
10 november 2013
Toezichthouder op schoot bij de AIVD
Verwarrend. Is Bert van Delden nu voorzitter van de toezichthouder op de inlichtingendiensten CTIVD of woordvoerder van de AIVD? Dit vraag ik me af omdat Van Delden in een interview in de VK van afgelopen zaterdag (beknopte versie) opmerkingen maakt die niet bij een waakhond passen. Hij vindt het 'niet gek' dat de AIVD apparatuur aanschaft waarmee je dingen kan doen die bij wet verboden zijn. Pardon? Hij vindt dat de wet aangepast moet worden zodat de AIVD het internet mag afluisteren, iets wat tot op heden niet mag. Lees verder >>>
Nieuws en opinie
29 oktober 2013
Grootschalig gegevens verzamelen voor jeugdzorg is onwettig.
Gemeenten gaan onder de nieuwe wet jeugdzorg massaal gegevens verzamelen en uitwisselen zonder dat daar een juridische basis voor is. Gegevens gaan gebruikt worden voor andere doelen dan waarvoor ze verzameld zijn. Dat is bij wet verboden. Daarnaast is het nog onbekend welke gegevens in de gemeentelijke dossiers opgenomen gaan worden en wie daar allemaal in mogen kijken. Toestemming voor het gebruik van gegevens van de betrokkenen zal niet worden gevraagd. Regisseur In de nieuwe situatie wordt de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de jeugdzorg. Lees verder >>>