Nieuws en opinie
25 juli 2018
POLITIEK LAAT BURGER IN KOU STAANWetsvoorstel aanpassing sleepwet ondermaats
Minister Ollongren (D66) van Binnenlandse Zaken heeft het wetsvoorstel gepubliceerd waarmee de sleepwet wordt gewijzigd. Dit wetsvoorstel is het gevolg van de uitslag van het referendum over de sleepwet. Het wetsvoorstel bevat slechts één inhoudelijke verbetering. Direct na het referendum van 21 maart 2018 kondigde de minister aan "recht te willen doen" aan de uitslag. Een meerderheid van de bevolking sprak zich uit tegen de sleepwet. In een brief kondigde Ollongren daarom zes wijzigingen aan. Lees verder >>>
Brief aan de politiek
17 juni 2018
Negen aanbevelingen over de hackbevoegdheid politie
Den Haag, 15 juni 2018 Geachte Kamerleden, Komende week behandelt u het wetsvoorstel computercriminaliteit III. Het wetsvoorstel geeft de politie de mogelijkheid het (digitale) privéleven van burgers te bekijken en te doorzoeken. De impact hiervan op de privacy van burgers is onevenredig groot, met name omdat de bevoegdheid niet goed is afgebakend, zowel qua reikwijdte van de doorzochte gegevens als de te hacken apparatuur. Daarnaast krijgt de politie een belang bij het onveilig houden van software omdat dat nodig is om in apparatuur in te kunnen breken. Lees verder >>>
Nieuws en opinie
17 december 2017
VALSE START CAMPAGNE REFERENDUM AFTAPWETKabinet en AIVD misleiden burgers
Vice-premier De Jonge en de AIVD geven foutieve informatie over de bevoegdheden van de AIVD. Ook andere voorstanders van de nieuwe afluisterwet als CDA-leider Buma en veiligheidsdeskundige Rob de Wijk vertellen onwaarheden. Zij zeggen dat de AIVD op dit moment "de kabel" niet mag afluisteren. Dat is pertinente onzin. Zo zei vice-premier De Jonge (CDA) op 15 december jl op Radio 1: "We hebben allemaal een smartphone, alleen de dataverbindingen waar we gebruik van maken, daar kan op dit moment de inlichtingen- en veiligheidsdienst nog geen gebruik van maken. Lees verder >>>
Nieuws en opinie
18 september 2017
TEKEN VOOR EEN REFERENDUMDe sleepwet: niet effectief, intimiderend en onrechtmatig
De nieuwe sleepwet geeft geheime diensten verregaande bevoegdheden die niet effectief zijn in de strijd tegen terrorisme. Wel zijn de bevoegdheden intimiderend en zelfs onrechtmatig. Om die reden is een referendum over de wenselijkheid van deze sleepwet dringend noodzakelijk. Met de nieuwe sleepwet mogen de inlichtingendiensten grootschalig het internet afluisteren, meekijken wat u doet op WhatsApp, Twitter of Facebook en deze afgeluisterde gegevens drie jaar bewaren. Ze mogen gegevens die bedrijven en (zorg-)instellingen van u hebben automatisch aftappen en elektronische apparaten hacken zoals laptops, mobieltjes, slimme meters en zelfs pacemakers. Lees verder >>>
Nieuws en opinie
4 september 2017
Teken voor het referendum over de afluisterwet!
Er zijn vóór 17 oktober 300.000 handtekeningen nodig om een referendum over de nieuwe afluisterwet af te dwingen. Dat zijn veel handtekeningen in weinig tijd. Daarom is ook uw hulp nodig om mensen in uw omgeving te vragen deze actie te ondertekenen. Wat staat er in de afluisterwet? De nieuwe wet geeft de geheime diensten AIVD en MIVD verregaande bevoegdheden. Zo mogen ze bijvoorbeeld iedereen op internet afluisteren en meekijken wat u doet op Whatsapp, Twitter of Facebook en deze afgeluisterde gegevens drie jaar bewaren. Lees verder >>>
Brief aan de politiek
7 februari 2017
Open brief aan PvdA, VVD en CDA inzake het massaal afluisteren van de bevolking
Oproep aan PvdA, VVD en CDA over massaal afluisteren Nederlandse bevolking Geachte heer Recourt, Wij lazen het artikel op Nu.nl waarin u aangeeft dat er in het wetsvoorstel voor de inlichtingen- en veiligheidsdiensten "in grote lijnen" een balans is gevonden tussen veiligheid en privacy. Vanwege de drukte rond de verkiezingscampagnes is het u mogelijk ontgaan dat toezichthouders, adviesorganen als de Raad van State en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, de rechterlijke macht, de Raad van Europa, gerenommeerde wetenschappers op het gebied van veiligheid en privacy en vele anderen juist enorme tekortkomingen constateren. Lees verder >>>
Nieuws en opinie
23 januari 2017
PVDA EN VVD NEGEREN ERNSTIGE TEKORTKOMINGENOnverantwoord om sleepnet nu door te drukken
De Tweede Kamer heeft besloten om half februari al te stemmen over het wetsvoorstel waarmee de AIVD grootschalig het internet mag afluisteren. Dat is onverantwoord, schaadt de rechtsstaat en schaadt het vertrouwen in de politiek. Het wetsvoorstel vertoont ernstige tekortkomingen waaraan volledig voorbijgegaan dreigt te worden. Wij roepen de Kamerleden van met name PvdA en VVD op dit gebrekkige wetsvoorstel niet 'nog even snel' voor de verkiezingen door te drukken. Er zijn door adviesorganen, toezichthouders, wetenschappers, experts en belanghebbenden forse tekortkomingen in dit wetsvoorstel vastgesteld. Lees verder >>>
Nieuws en opinie
27 november 2016
ELF AANBEVELINGEN OVER WETSVOORSTELOnbegrensde hackbevoegdheid politie geen bijdrage aan veiligheid
Staatssecretaris Dijkhoff (VVD) wil dat de politie laptops en mobiele telefoons mag hacken bij de opsporing van verdachten. De Tweede Kamer stemt waarschijnlijk op 13 december 20 december over dit wetsvoorstel. Privacy Barometer gaf de leden van de Tweede Kamer 11 argumenten in handen om het wetsvoorstel in deze vorm niet aan te nemen. Volgens dit voorstel mag de politie straks heimelijk inbreken op uw computer of mobiele telefoon, maar ook op andere elektronische apparaten als een webcam, slimme meter, een auto of een internetserver waar bijvoorbeeld foto's of documenten worden bewaard. Lees verder >>>
Brief aan de politiek
27 november 2016
Elf aanbevelingen over hackbevoegdheid voor de politie
Geachte Kamerleden, Komende week behandelt u het wetsvoorstel computercriminaliteit III. In onze visie zou de hackbevoegdheid niet ingevoerd moeten worden. De impact van het voorstel op de privacy is zeer vergaand omdat na het hacken van bijvoorbeeld smartphone of PC vrijwel het gehele privéleven van een burger digitaal af te lezen is. Zowel uit de Memorie van Toelichting (MvT) als de antwoorden van de staatssecretaris blijkt dat het niet mogelijk is de bevoegdheden goed af te bakenen, zowel qua reikwijdte van de doorzochte gegevens als de te hacken apparatuur. Lees verder >>>
Nieuws over wetsvoorstel
31 oktober 2016
AIVD: Grootschalig afluisteren, onbeperkt hacken en een geheime DNA databank
Volgens het nieuwe wetsvoorstel van minister Plasterk (PvdA) en minister Hennis (VVD) mogen geheime diensten straks grootschalig het internet afluisteren. Deze gegevens mogen onbeperkt gekoppeld worden aan andere gegevens. Daarnaast mogen de diensten elk geautomatiseerd apparaat hacken en gegevens daarvan kopiëren. Ook krijgen de inlichtingendiensten officieel de bevoegdheid een geheime DNA databank in te richten. Het wetsvoorstel is vrijdag 28 oktober naar de Tweede Kamer gestuurd. De geheime diensten mogen volgens dit wetsvoorstel het internet straks grootschalig en ongericht afluisteren. Lees verder >>>
Nieuws en opinie
29 augustus 2016
GEEN CONTROLERENDE MAAR EEN DIENSTBARE OVERHEIDPrivacy-aanbevelingen voor verkiezingsprogramma's
We leven al decennia in een informatiesamenleving en toch steekt het huidige kabinet weinig energie in de gegevensbescherming van burgers. De verklaring hiervoor is dat de overheid zelf de grootste verzamelaar van gegevens is. Met die gegevens wordt het gedrag van burgers in kaart gebracht en gecontroleerd. Dit is een verkeerde ontwikkeling. De burger is niet van de overheid, maar de overheid is van de burgers. Fundamentele rechten, waaronder het recht op privacy, zijn belangrijk om mensen in vrijheid hun leven te laten leiden. Lees verder >>>
Brief aan de politiek
29 augustus 2016
Privacy-aanbevelingen voor verkiezingsprogrammas Tweede Kamerverkiezingen 2017
GEEN CONTROLERENDE MAAR EEN DIENSTBARE OVERHEID Privacy-aanbevelingen voor verkiezingsprogramma's Privacy wordt te weinig serieus genomen. Niet alleen door bedrijven maar zeker ook door de overheid. We leven al decennia in een informatiesamenleving en de data-economie maakt een enorme groei door. Toch steekt het huidige kabinet weinig energie in het beschermen van de belangen van burgers bij deze nieuwe ontwikkelingen. Deels is dit te verklaren doordat een inbreuk op privacy vaak niet direct zichtbaar is of tot merkbare schade leidt. Lees verder >>>