Nieuws en opinie

24 februari 2019

VERKIEZINGEN PROVINCIALE STATEN

Eerste Kamer beslist over deze belangrijke privacy-wetsvoorstellen

De Eerste Kamer die dit jaar wordt gekozen, zal de komende vier jaar belangrijke wetsvoorstellen goedkeuren of tegenhouden. Hieronder ziet u enkele van deze voorstellen met grote impact op privacy. Via de Provinciale Statenverkiezingen bepaalt u straks indirect de samenstelling van de Eerste Kamer. Doe de stemwijzer voor de Eerste Kamer >>> Grootschalig burgers doorlichten Minister Dekker (VVD) heeft vorig jaar een wetsvoorstel gepubliceerd waarmee mensen op elk denkbaar gebied door de overheid kunnen worden doorgelicht. Lees verder >>>

Nieuws over wetsvoorstel

12 september 2018

DNA-databank wordt verder verruimd

Minister Grapperhaus (CDA) van Justitie wil de opslag van DNA in de DNA-databank verruimen. Hiervoor stuurt hij eind 2018 een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer. Dat zei staatssecretaris Harbers (VVD) namens hem tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) heeft op 6 september voorgesteld een nieuw onderdeel van het DNA in de DNA-databank op te slaan. Dit deel, het zogeheten Y-profiel, is voor de mannelijke leden van één familie precies gelijk. Door het DNA van één man op te slaan, heeft justitie daarmee in de praktijk het DNA van de gehele mannelijke lijn van de familie in de DNA-databank. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

25 juli 2018

POLITIEK LAAT BURGER IN KOU STAAN

Wetsvoorstel aanpassing sleepwet ondermaats

Minister Ollongren (D66) van Binnenlandse Zaken heeft het wetsvoorstel gepubliceerd waarmee de sleepwet wordt gewijzigd. Dit wetsvoorstel is het gevolg van de uitslag van het referendum over de sleepwet. Het wetsvoorstel bevat slechts één inhoudelijke verbetering. Direct na het referendum van 21 maart 2018 kondigde de minister aan "recht te willen doen" aan de uitslag. Een meerderheid van de bevolking sprak zich uit tegen de sleepwet. In een brief kondigde Ollongren daarom zes wijzigingen aan. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

8 april 2018

SLEEPWET NIET NOEMENSWAARDIG AANGEPAST

Tweede Kamer moet recht doen aan tegenstem

Het kabinet heeft na het referendum zes wijzigingen voorgesteld op de Wet op de inlichtingen en -veiligheidsdiensten. De wijzigingen zijn voornamelijk cosmetisch en leveren nauwelijks extra waarborgen op. Wij roepen Kamer en kabinet op om een serieuzer antwoord te geven op de tegenstem bij het referendum. Als eerste punt wordt voorgesteld gegevens alleen met het buitenland te delen na een mensenrechten-beoordeling van dat buitenland. Die toets was al verplicht volgens artikel 88 van de wet, maar het kabinet wilde daar pas over twee jaar aan voldoen. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

29 januari 2018

AIVD toont aan dat ruimere bevoegdheden niet nodig zijn

Bevoegdheden van de AIVD verder uitbouwen, zoals de nieuwe aftapwet regelt, is niet nodig. De geheime dienst verklaarde vorige week zelf dat ze in de afgelopen jaren "drie tot vier aanslagen heeft voorkomen" en lijkt zich met haar cybersecurity activiteiten prima te redden op het wereldtoneel. Dat alles op basis van de bestaande wet en bevoegdheden. De AIVD kan blijkbaar prima uit de voeten met de bestaande bevoegdheden. In de uitzending van College Tour van 21 januari zegt Rob Bertholee, hoofd van de AIVD: "In de recente periode hebben we drie à vier aanslagen weten te voorkomen. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

4 september 2017

Teken voor het referendum over de afluisterwet!

Er zijn vóór 17 oktober 300.000 handtekeningen nodig om een referendum over de nieuwe afluisterwet af te dwingen. Dat zijn veel handtekeningen in weinig tijd. Daarom is ook uw hulp nodig om mensen in uw omgeving te vragen deze actie te ondertekenen. Wat staat er in de afluisterwet? De nieuwe wet geeft de geheime diensten AIVD en MIVD verregaande bevoegdheden. Zo mogen ze bijvoorbeeld iedereen op internet afluisteren en meekijken wat u doet op Whatsapp, Twitter of Facebook en deze afgeluisterde gegevens drie jaar bewaren. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

8 mei 2017

ANTWOORDEN MINISTER SCHIPPERS ONJUIST

Grote bezorgdheid over toegang justitie tot gegevens zorg

Nadat demissionair minister Schippers (VVD) haar idee lanceerde om lichaamsmateriaal in ziekenhuizen en biobanken beschikbaar te maken voor politie en justitie regende het reacties uit allerlei hoeken, die variëren van ongeloof tot afkeuring. Ook Schippers heeft vanwege de ontstane onrust gereageerd, maar haar antwoorden stellen niet gerust. De VSOP, een koepel van 70 patiëntenverenigingen, maakte in uitzendingen van Eenvandaag en RTL nieuws ernstig bezwaar tegen het voorstel. "Wij vinden het onacceptabel dat mensen die primair willen bijdragen aan de voortgang van wetenschappelijk onderzoek, tevens worden geconfronteerd met de mogelijkheid dat het afgestane lichaamsmateriaal ooit gebruikt kan worden voor opsporingsactiviteiten." Hoogleraar gezondheidsrecht Legemaate ziet geen heil in de plannen en concludeert dat Schippers wel "heel makkelijk" over het medisch beroepsgeheim denkt. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

30 april 2017

Ziekenhuis wordt DNA-databank voor justitie

Demissionair minister Schippers van Volksgezondheid (VVD) wil dat gegevens over afgenomen lichaamsmateriaal in de zorg beschikbaar komen voor politie en justitie. Ook in het verleden afgestaan materiaal valt hieronder. Patiënten wordt daarbij niet om toestemming gevraagd. De minister heeft hiervoor een wetsvoorstel ter consultatie gepubliceerd. De volledige reactie van Privacy Barometer op dit voorstel kunt u hier lezen. Vrijwel iedereen heeft lichaamsmateriaal afgestaan in de zorg. Een bloedtest, hielprik, uitstrijkje, urine-onderzoek of misschien is er bij een operatie weefsel weggehaald. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

30 april 2017

Reactie op internetconsultatie Wet zeggenschap lichaamsmateriaal

Reactie op internetconsultatie Wet zeggenschap lichaamsmateriaal Geachte mevrouw Schippers, Hierbij treft u onze reactie aan op het voorstel Wet zeggenschap lichaamsmateriaal zoals u dat voor de internetconsultatie per 24 april 2017 beschikbaar heeft gesteld. Het concept-wetsvoorstel introduceert een bevoegdheid voor politie en justitie om gegevens uit de zorg te gebruiken voor de opsporing. Hiervoor perkt u het medisch beroepsgeheim in. In de toelichting toont u op geen enkele manier de noodzaak van deze bevoegdheid aan. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

11 oktober 2015

Onze top 5 voor de Big Brother Awards

Op 28 oktober is het weer zover. Dan ontvangt de grofste privacyschender van het afgelopen jaar de Big Brother Award. Ook Privacy Barometer heeft kandidaten genomineerd. Hieronder vindt u onze top 5. Nummer 5. Op nummer vijf nomineren we Achmea vanwege hun idee voor een kortingsactie als mensen een meetkastje in hun auto of huis plaatsen. Niet alleen de verzekeraar krijgt hiermee toegang tot je autoreizen en je rijstijl, maar zo kunnen ook ouders hun kinderen in de gaten houden als ze de auto lenen. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

30 augustus 2015

Nieuwe afluisterwet is ineffectief, onnodig en onrechtmatig

Het wetsvoorstel van minister Plasterk (PvdA) met verregaande afluisterbevoegdheden voor de inlichtingendiensten is ineffectief omdat het uitbreiden van bevoegdheden veel extra werk betekent, maar nauwelijks iets op zal leveren. Belangrijke rechten van burgers worden daarmee onnodig en onrechtmatig geschaad. Het beschermen van de staatsveiligheid is meer gediend met een kleine aanpassing van de bestaande Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2002). Privacy Barometer schreef hierover een brief aan de minister. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

30 augustus 2015

Reactie op consultatie wetsvoorstel inlichtingen- en veiligheidsdiensten

Reactie op consultatie wetsvoorstel inlichtingen- en veiligheidsdiensten   Geachte heer, mevrouw, Dank voor de mogelijkheid om een reactie te geven over de herziening van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002. De belangrijkste wijziging in het wetsvoorstel van het kabinet is om de AIVD en MIVD de bevoegdheid te geven grootschalig het internet af te luisteren. Dat is een aantoonbaar ineffectieve en contraproductieve maatregel waarvoor elke noodzaak, verantwoording en onderbouwing ontbreekt. Lees verder >>>

deze pagina is samengesteld in: 0.038 seconden