Nieuws en opinie

19 mei 2019

VERKIEZINGEN EUROPEES PARLEMENT 2019

Hoe stemmen partijen in Europa over privacy

Er komt veel wetgeving uit de Europese Unie. Daarbij wordt ook de privacy nogal eens geraakt. Bekijk hieronder hoe de politieke partijen over deze wetsvoorstellen stemden. Donderdag 23 mei zijn de verkiezingen voor een nieuw Europees parlement. Het parlement beslist samen met de Europese Commissie en de regeringsleiders over nieuwe wetgeving. Van vijf belangrijke wetgevingstrajecten zocht Privacy Barometer uit hoe er door de politieke partijen in het Europees parlement over is gestemd. 1. Vingerafdrukken in identiteitskaart  Als u binnen de EU wilt reizen heeft u een identiteitskaart of paspoort nodig. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

2 juli 2018

Bankgegevens geautomatiseerd beschikbaar voor opsporing

Den Haag, 2 juli 2018 Geachte minister Hoekstra, Onlangs gaf u een voorstel in consultatie waarmee overheidsinstanties, waaronder opsporingsinstanties, makkelijker toegang krijgen tot identificerende gegevens bij banken. Uit zowel het voorstel als uit de toelichting wordt duidelijk dat niet wordt onderkend dat het digitaal ontsluiten van gegevens een veel grotere impact op privacy van mensen heeft dan een handmatig proces. De indruk wordt gewekt alsof in de praktijk geen verschil maakt. Maar handmatig door een kaartenbak zoeken is echt wat anders dan digitale zoekopdrachten in de administratiesystemen van alle banken. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

17 juni 2018

Negen aanbevelingen over de hackbevoegdheid politie

Den Haag, 15 juni 2018 Geachte Kamerleden, Komende week behandelt u het wetsvoorstel computercriminaliteit III. Het wetsvoorstel geeft de politie de mogelijkheid het (digitale) privéleven van burgers te bekijken en te doorzoeken. De impact hiervan op de privacy van burgers is onevenredig groot, met name omdat de bevoegdheid niet goed is afgebakend, zowel qua reikwijdte van de doorzochte gegevens als de te hacken apparatuur. Daarnaast krijgt de politie een belang bij het onveilig houden van software omdat dat nodig is om in apparatuur in te kunnen breken. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

20 september 2017

TROONREDE

Prioriteiten 2018: meer gegevens verzamelen en uitwisselen

Met de troonrede zijn gisteren ook de prioriteiten voor 2018 van het kabinet gepresenteerd. Voor privacy betekent dit dat de overheid meer gegevens wil verzamelen en makkelijker wil uitwisselen. Hieronder de opvallendste punten op een rij. Kaderwet De regering wil een kader scheppen om binnen de overheid maar ook met private partijen veel makkelijker gegevens uit te wisselen. Zo zouden gegevens ook gebruikt mogen worden als die niet voor dat doel verzameld zijn of gedeeld mogen worden met een organisatie die die gegevens niet nodig heeft. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

18 september 2017

TEKEN VOOR EEN REFERENDUM

De sleepwet: niet effectief, intimiderend en onrechtmatig

De nieuwe sleepwet geeft geheime diensten verregaande bevoegdheden die niet effectief zijn in de strijd tegen terrorisme. Wel zijn de bevoegdheden intimiderend en zelfs onrechtmatig. Om die reden is een referendum over de wenselijkheid van deze sleepwet dringend noodzakelijk.   Met de nieuwe sleepwet mogen de inlichtingendiensten grootschalig het internet afluisteren, meekijken wat u doet op WhatsApp, Twitter of Facebook en deze afgeluisterde gegevens drie jaar bewaren. Ze mogen gegevens die bedrijven en (zorg-)instellingen van u hebben automatisch aftappen en elektronische apparaten hacken zoals laptops, mobieltjes, slimme meters en zelfs pacemakers. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

30 april 2017

Reactie op internetconsultatie Wet zeggenschap lichaamsmateriaal

Reactie op internetconsultatie Wet zeggenschap lichaamsmateriaal Geachte mevrouw Schippers, Hierbij treft u onze reactie aan op het voorstel Wet zeggenschap lichaamsmateriaal zoals u dat voor de internetconsultatie per 24 april 2017 beschikbaar heeft gesteld. Het concept-wetsvoorstel introduceert een bevoegdheid voor politie en justitie om gegevens uit de zorg te gebruiken voor de opsporing. Hiervoor perkt u het medisch beroepsgeheim in. In de toelichting toont u op geen enkele manier de noodzaak van deze bevoegdheid aan. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

7 februari 2017

Oproep aan PvdA, VVD en CDA inzake het massaal afluisteren van de bevolking

Oproep aan PvdA, VVD en CDA over massaal afluisteren Nederlandse bevolking. - Geachte heer Recourt, Wij lazen het artikel op Nu.nl waarin u aangeeft dat er in het wetsvoorstel voor de inlichtingen- en veiligheidsdiensten "in grote lijnen" een balans is gevonden tussen veiligheid en privacy. Vanwege de drukte rond de verkiezingscampagnes is het u mogelijk ontgaan, dat toezichthouders, adviesorganen als de Raad van State en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, de rechterlijke macht, de Raad van Europa, gerenommeerde wetenschappers op het gebied van veiligheid en privacy en vele anderen juist enorme tekortkomingen constateren. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

7 februari 2017

Open brief aan PvdA, VVD en CDA inzake het massaal afluisteren van de bevolking

Oproep aan PvdA, VVD en CDA over massaal afluisteren Nederlandse bevolking Geachte heer Recourt, Wij lazen het artikel op Nu.nl waarin u aangeeft dat er in het wetsvoorstel voor de inlichtingen- en veiligheidsdiensten "in grote lijnen" een balans is gevonden tussen veiligheid en privacy. Vanwege de drukte rond de verkiezingscampagnes is het u mogelijk ontgaan dat toezichthouders, adviesorganen als de Raad van State en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, de rechterlijke macht, de Raad van Europa, gerenommeerde wetenschappers op het gebied van veiligheid en privacy en vele anderen juist enorme tekortkomingen constateren. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

23 januari 2017

PVDA EN VVD NEGEREN ERNSTIGE TEKORTKOMINGEN

Onverantwoord om sleepnet nu door te drukken

De Tweede Kamer heeft besloten om half februari al te stemmen over het wetsvoorstel waarmee de AIVD grootschalig het internet mag afluisteren. Dat is onverantwoord, schaadt de rechtsstaat en schaadt het vertrouwen in de politiek. Het wetsvoorstel vertoont ernstige tekortkomingen waaraan volledig voorbijgegaan dreigt te worden. Wij roepen de Kamerleden van met name PvdA en VVD op dit gebrekkige wetsvoorstel niet 'nog even snel' voor de verkiezingen door te drukken. Er zijn door adviesorganen, toezichthouders, wetenschappers, experts en belanghebbenden forse tekortkomingen in dit wetsvoorstel vastgesteld. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

27 november 2016

Elf aanbevelingen over hackbevoegdheid voor de politie

Geachte Kamerleden, Komende week behandelt u het wetsvoorstel computercriminaliteit III. In onze visie zou de hackbevoegdheid niet ingevoerd moeten worden. De impact van het voorstel op de privacy is zeer vergaand omdat na het hacken van bijvoorbeeld smartphone of PC vrijwel het gehele privéleven van een burger digitaal af te lezen is. Zowel uit de Memorie van Toelichting (MvT) als de antwoorden van de staatssecretaris blijkt dat het niet mogelijk is de bevoegdheden goed af te bakenen, zowel qua reikwijdte van de doorzochte gegevens als de te hacken apparatuur. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

9 oktober 2016

Privacy-issues vooruitgeschoven bij ontwikkeling opvolger DigiD

De privacy-issues die zich voordoen bij de ontwikkeling van de opvolger van DigiD worden door de ontwikkelaars en minister Plasterk (PvdA) voor zich uitgeschoven. Dat bleek tijdens een voorlichtingsbijeenkomst op woensdag 5 oktober. Het vooruitschuiven van privacy-aspecten is tegen het verplichte principe van privacy-by-design. Dat zou ervoor moeten zorgen dat privacy-aspecten vanaf het begin onderdeel worden van het concept. Eind september wezen ook de Tweede Kamer en de Autoriteit Persoonsgegevens op het gebrek aan aandacht voor de privacy-aspecten. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

29 augustus 2016

GEEN CONTROLERENDE MAAR EEN DIENSTBARE OVERHEID

Privacy-aanbevelingen voor verkiezings­programma's

We leven al decennia in een informatiesamenleving en toch steekt het huidige kabinet weinig energie in de gegevensbescherming van burgers. De verklaring hiervoor is dat de overheid zelf de grootste verzamelaar van gegevens is. Met die gegevens wordt het gedrag van burgers in kaart gebracht en gecontroleerd. Dit is een verkeerde ontwikkeling. De burger is niet van de overheid, maar de overheid is van de burgers. Fundamentele rechten, waaronder het recht op privacy, zijn belangrijk om mensen in vrijheid hun leven te laten leiden. Lees verder >>>

deze pagina is samengesteld in: 0.027 seconden