Nieuws en opinie

10 juli 2018

Nieuw wetsvoorstel geeft minister vrijbrief voor vergaand doorlichten burgers

Minister Dekker (VVD) voor Rechtsbescherming heeft een wetsvoorstel gepubliceerd dat belangrijke principes van de huidige privacywet grotendeels buiten werking stelt. Alle beschikbare relevante gegevens bij zowel overheid als bedrijven en instellingen kunnen straks voor elk denkbare overheidstaak worden gekoppeld om mensen door te lichten. Het parlement krijgt daarbij geen inspraak. Op dit moment mag de overheid alleen gegevens gebruiken voor specifieke doelen en als dat absoluut noodzakelijk is. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

31 mei 2018

Geen openheid over doorlichten burgers

Minister Dekker (VVD) voor Rechtsbescherming gaat geen openheid geven over het doorlichten van burgers in de sociale zekerheid. Dat zei hij op 30 mei in debat met de Tweede Kamer. De Kamer is bezorgd dat de gebruikte algoritmen bepaalde groepen eerder als mogelijk fraudeur bestempelen. Zowel GroenLinks als D66 vroegen om meer transparantie over de algoritmen die in het SyRI-systeem worden gebruikt. Met het SyRI-systeem worden groepen burgers doorgelicht over het gebruik van uitkeringen en toeslagen. Algoritmen selecteren automatisch mensen uit die mogelijk fraude plegen waarna opsporingsambtenaren die mensen nader onder de loep nemen. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

10 april 2017

Korte introductie privacy voor Kamerleden

Korte introductie privacy voor Kamerleden Geachte Kamerleden, Gefeliciteerd met uw verkiezing als Kamerlid. Er is een aanzienlijke kans dat u met privacy te maken krijgt in uw werk als volksvertegenwoordiger. Via deze brief willen we u ter informatie wat kernpunten over privacy aanreiken. Daarbij merken we op dat deze introductie enkele belangrijke begrippen en aspecten schetst en geen complete beschrijving is. Privacy is een aspect van menselijke vrijheid Ieder mens heeft een natuurlijke behoefte om sommige zaken privé te houden. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

29 augustus 2016

Privacy-aanbevelingen voor verkiezingsprogrammas Tweede Kamerverkiezingen 2017

GEEN CONTROLERENDE MAAR EEN DIENSTBARE OVERHEID Privacy-aanbevelingen voor verkiezings­programma's Privacy wordt te weinig serieus genomen. Niet alleen door bedrijven maar zeker ook door de overheid. We leven al decennia in een informatiesamenleving en de data-economie maakt een enorme groei door. Toch steekt het huidige kabinet weinig energie in het beschermen van de belangen van burgers bij deze nieuwe ontwikkelingen. Deels is dit te verklaren doordat een inbreuk op privacy vaak niet direct zichtbaar is of tot merkbare schade leidt. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

29 februari 2016

Gemeenteraad aan zet bij beveiliging persoonsgegevens

Staatssecretaris Klijnsma (PvdA) grijpt wederom niet in bij gemeenten die de beveiliging van persoonsgegevens niet op orde hebben. Dat blijkt uit de beantwoording van Kamervragen. Nu de landelijke overheid het laat afweten, zijn gemeenteraden de enige overgebleven partijen waar de burger zijn hoop op kan vestigen. Om hen op weg te helpen, vinden raadsleden onderaan dit artikel suggesties voor raadsvragen. In mei 2015 bleek uit onderzoek in opdracht van Klijnsma dat de beveiliging van Suwinet bij 83% van de gemeenten niet op orde was. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

17 november 2015

CBP: 'VRAAG GEEN TOESTEMMING AAN BETROKKEN BURGERS'

UWV geeft anderhalf miljoen werkgevers onnodig toegang tot register arbeidsbeperkten

Het doelgroepenregister, dat het UWV deze maand openstelde voor werkgevers, is in te zien door anderhalf miljoen bedrijven en ZZP'ers. Zij kunnen daar met een BSN-nummer checken of iemand een arbeidsbeperking heeft en op basis daarvan besluiten iemand wel of niet aan te nemen. Slechts 30.000 van deze 1,5 miljoen bedrijven heeft iets te maken met deze informatie. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) adviseerde om de arbeidsbeperkten geen toestemming te vragen om in het register te worden opgenomen. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

24 maart 2015

Friese gemeenten vragen alleen toestemming als het antwoord ja is

De gemeenten in de provincie Friesland vragen burgers slechts om toestemming voor het gebruik van hun gegevens als het antwoord waarschijnlijk 'ja' is. Dat blijkt uit onderzoek van journalist Ingrid van Damme. Voor mensen die nee willen zeggen, vinden de gemeenten het voldoende om hen in kennis te stellen dat hun gegevens gebruikt worden. Volgens de Wet bescherming persoonsgegevens mag dat laatste alleen in uitzonderingssituaties. De gemeenten in Friesland hebben gezamenlijk beleid opgesteld over de omgang met persoonsgegevens. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

4 december 2014

Niks te verbergen? Boete!

De stelling dat wie niks te verbergen heeft, ook niks te vrezen heeft, kan definitief de prullenbak in. De Fraudewet pakt voor het overgrote deel goedwillende mensen die niet in de pas lopen met de instituties. In maart 2012 komt staatssecretaris de Krom (VVD) van Sociale Zaken met het idee de boetes voor fraude met uitkeringen en toeslagen fors te verhogen. Het centrale punt in deze Fraudewet is de overtreding van de inlichtingenplicht. Want de overheid niet inlichten, is natuurlijk fraude. Verzuim je als burger je gegevens juist en op tijd aan de instanties te melden, dan ben je de klos, ongeacht of er sprake is van opzet of dat het een verschrijving betreft. Lees verder >>>

Nieuws over wet

16 september 2014

Raad van State zeer kritisch over verzameldrift overheid.

De Raad van State oordeelt zeer kritisch over de aanpak van minister Asscher en minister Opstelten om fraudeurs op te sporen. Volgens het adviesorgaan stellen de ministers vrijwel geen grenzen aan de hoeveelheid gegevens die ze verzamelen. Bovendien is de database waarin risicomeldingen over burgers worden vastgelegd, niet wettelijk geregeld en zouden burgers over een risicomelding geïnformeerd moeten worden. De minister legt het oordeel van de Raad van State naast zich neer. Gemeenten en andere overheidsinstanties krijgen de mogelijkheid gegevens over burgers aan elkaar te koppelen om fraude met belastingen, uitkeringen en toeslagen op te sporen. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

6 juli 2014

Grote privacy-risico s in wetsvoorstel maatschappelijke ondersteuning

Geachte Kamerleden, Volgende week debatteert u over het wetsvoorstel Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015). Naar aanleiding van de antwoorden die staatssecretaris Van Rijn gaf op vragen van de SP-fractie, zenden we u een gedetailleerde reactie met de privacyrisico's die dit wetsvoorstel en de uitvoering daarvan met zich meebrengen. Samenvatting I. Het wetsvoorstel en de uitwerking in de beleidsvisie bevatten veel gaten en nodigen uit om tegen de Wet bescherming persoonsgegevens in teveel gegevens te verzamelen en deze teveel te delen. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

13 maart 2014

Aanbevelingen bij het breed uitwisselen van gegevens

Aan: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Geachte mevrouw, Dank voor uw uitnodiging om een reactie te geven op de conceptvisie (PDF) over gegevensuitwisseling in het kader van de decentralisaties. Wij waarderen deze stap. Temeer, omdat u kunt verwachten dat we een aantal kritische kanttekeningen zullen plaatsen. De politieke keuze die ten grondslag ligt aan deze visie steunen wij niet, omdat de inbreuk op de privacy groot is en de noodzaak niet is aangetoond. Maar uw visiedocument gaat over de uitwerking daarvan, waarvoor wij graag de volgende aanbevelingen meegeven. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

29 oktober 2013

Decentralisatie jeugdzorg levert ingrijpende privacyrisico's op

Geachte Kamerleden, De decentralisatie op basis van de wet op de jeugdzorg, wet werk en inkomen en de wet maatschappelijke ondersteuning leveren ingrijpende privacyrisico's op. De gemeente krijgt via de hulpverleningsdossiers veel gevoelige gegevens — waaronder medische, financiële en justitiële gegevens — over een gezin in één hand. Dit is een forse gegevensuitwisseling, terwijl veel nog niet is geregeld en er alleen nog maar een grove schets beschikbaar is. Zolang er geen Privacy Impact Assessment (PIA) is gemaakt en er niet meer duidelijkheid is over welke precieze gegevens voor wie toegankelijk zijn, kunnen er geen garanties over een zorgvuldige omgang met (persoons)gegevens worden gegeven. Lees verder >>>

deze pagina is samengesteld in: 0.029 seconden