Nieuws en opinie

24 februari 2019

VERKIEZINGEN PROVINCIALE STATEN

Eerste Kamer beslist over deze belangrijke privacy-wetsvoorstellen

De Eerste Kamer die dit jaar wordt gekozen, zal de komende vier jaar belangrijke wetsvoorstellen goedkeuren of tegenhouden. Hieronder ziet u enkele van deze voorstellen met grote impact op privacy. Via de Provinciale Statenverkiezingen bepaalt u straks indirect de samenstelling van de Eerste Kamer. Doe de stemwijzer voor de Eerste Kamer >>> Grootschalig burgers doorlichten Minister Dekker (VVD) heeft vorig jaar een wetsvoorstel gepubliceerd waarmee mensen op elk denkbaar gebied door de overheid kunnen worden doorgelicht. Lees verder >>>

Nieuws over wetsvoorstel

31 januari 2019

Registratie gegevens vliegtuigpassagiers voor opsporing waarschijnlijk in strijd met wet

Het wetsvoorstel van minister Grapperhaus (CDA) om gegevens van vliegtuigpassagiers voor de opsporing te gebruiken, is waarschijnlijk in strijd met het Europese recht. Een vergelijkbare regeling is in 2017 door het Europese Hof van Justitie ongeldig verklaard. Het Europese Hof van Justitie heeft op 27 juli 2017 een overeenkomst met Canada om passagiersgegevens te gebruiken voor opsporing ongeldig verklaard. Volgens het Hof is de regeling onder andere in strijd met het recht op privacy zoals dat in het Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie is vastgelegd. Lees verder >>>

Nieuws over wetsvoorstel

12 september 2018

DNA-databank wordt verder verruimd

Minister Grapperhaus (CDA) van Justitie wil de opslag van DNA in de DNA-databank verruimen. Hiervoor stuurt hij eind 2018 een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer. Dat zei staatssecretaris Harbers (VVD) namens hem tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) heeft op 6 september voorgesteld een nieuw onderdeel van het DNA in de DNA-databank op te slaan. Dit deel, het zogeheten Y-profiel, is voor de mannelijke leden van één familie precies gelijk. Door het DNA van één man op te slaan, heeft justitie daarmee in de praktijk het DNA van de gehele mannelijke lijn van de familie in de DNA-databank. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

2 juli 2018

Bankgegevens geautomatiseerd beschikbaar voor opsporing

Den Haag, 2 juli 2018 Geachte minister Hoekstra, Onlangs gaf u een voorstel in consultatie waarmee overheidsinstanties, waaronder opsporingsinstanties, makkelijker toegang krijgen tot identificerende gegevens bij banken. Uit zowel het voorstel als uit de toelichting wordt duidelijk dat niet wordt onderkend dat het digitaal ontsluiten van gegevens een veel grotere impact op privacy van mensen heeft dan een handmatig proces. De indruk wordt gewekt alsof in de praktijk geen verschil maakt. Maar handmatig door een kaartenbak zoeken is echt wat anders dan digitale zoekopdrachten in de administratiesystemen van alle banken. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

17 juni 2018

BRIEF AAN EERSTE KAMER

Oproep: hackbevoegdheid politie niet invoeren

Het wetsvoorstel over de hackbevoegdheid voor de politie is onnodig ruim geformuleerd en biedt te weinig bescherming aan de burger. De noodzaak ervan blijft onduidelijk en onafhankelijk toezicht ontbreekt. Privacy Barometer schreef hierover een brief aan de Eerste Kamer. Dinsdag 19 juni wordt het wetsvoorstel daar besproken. Het wetsvoorstel geeft de politie de mogelijkheid stiekem in te breken op uw computer of mobiele telefoon, maar ook op andere elektronische apparaten als een webcam, slimme meter, een auto of 'de cloud'. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

17 juni 2018

Negen aanbevelingen over de hackbevoegdheid politie

Den Haag, 15 juni 2018 Geachte Kamerleden, Komende week behandelt u het wetsvoorstel computercriminaliteit III. Het wetsvoorstel geeft de politie de mogelijkheid het (digitale) privéleven van burgers te bekijken en te doorzoeken. De impact hiervan op de privacy van burgers is onevenredig groot, met name omdat de bevoegdheid niet goed is afgebakend, zowel qua reikwijdte van de doorzochte gegevens als de te hacken apparatuur. Daarnaast krijgt de politie een belang bij het onveilig houden van software omdat dat nodig is om in apparatuur in te kunnen breken. Lees verder >>>

Nieuws over wetsvoorstel

26 maart 2018

Nieuwe bewaarplicht telecommunicatiegegevens

Naar aanleiding van uitspraken van het Europese hof, zal het wetsvoorstel voor een nieuwe bewaarplicht "ingrijpend" worden afgeslankt. Dit schrijft minister Grapperhaus (CDA) van Veiligheid en Justitie aan Eerste en Tweede Kamer.  De belangrijkste wijziging is dat alleen de gebruikersgegevens zouden moeten worden bewaard. Dit zijn gegevens waarmee achterhaald kan worden wie op een bepaald moment van een telefoonnummer of IP-adres gebruik maakte en op welk apparaat dat was. Verkeers- en locatiegegevens, zoals wie met wie belt, welke websites iemand bezoekt en waar hij of zij zich op dat moment bevindt, hoeven van de minister niet bewaard te worden. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

6 maart 2018

CRITERIA VOOR DNA-AFNAME VERSOEPELD

Politie gaat zelf DNA analyseren

De politie gaat eind dit jaar zelf de DNA-analyse doen waarvoor nu nog de specialisten van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) worden ingeschakeld. Daarnaast worden de drempels om DNA bij verdachten af te nemen in de toekomst verlaagd. DNA zal naar verwachting een grotere rol gaan spelen bij de opsporing van mensen. Minister Grapperhaus (CDA) schrijft eind januari aan de Tweede Kamer dat de politie zich voorbereidt om zelf de analyse van DNA-sporen op de plaats delict te doen. Om dit te mogen doen, moet de politie aan bepaalde criteria voldoen, zodat de DNA-analyse door de rechtbank als bewijs wordt geaccepteerd. Lees verder >>>

Nieuws over wet

28 november 2017

Uitbreiding continue screening door overheid

Per 1 maart 2018 wordt het personenregister in de kinderopvang actief. Met het personenregister wordt het aantal personen dat onder continue screening van de overheid valt, flink uitgebreid. In dit register worden personen geregistreerd die structureel in contact komen met kinderen in de kinderopvang. Het personenregister betekent een uitbreiding van het aantal personen dat continu door de overheid in de gaten wordt gehouden op het begaan van strafbare feiten. Op dit moment geldt er al een continue screening voor het vaste personeel van kinderopvangorganisaties. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

12 november 2017

Oproep aan Eerste Kamer: verwerp massa-surveillance met kentekenscanners

Het kabinet wil met kentekenscanners het reisgedrag van burgers in Nederland vastleggen. Dinsdag 14 november debatteert de Eerste Kamer over dit wetsvoorstel. Het wetsvoorstel is op verschillende punten in strijd met de wet. Privacy Barometer stuurde hierover een brief aan de Eerste Kamer. Met een netwerk van kentekenscanners langs wegen ontstaat mogelijk een nieuw sleepnet met reisgedrag van Nederlanders. Het doel hiervan is om na een ernstig misdrijf te kunnen terugzoeken welke auto's op bepaalde tijdstippen op bepaalde locaties zijn geweest. Lees verder >>>

Brief aan de politiek

12 november 2017

Oproep: Verwerp massa-surveillance met kentekenscanners

Oproep: Verwerp massa-surveillance met kentekenscanners Geachte Kamerleden, Dinsdag 14 november debatteert u over het wetsvoorstel voor het vastleggen en bewaren van kentekengegevens door de politie. Graag vragen we daarbij uw aandacht voor onderstaande punten. Het onderzoek van het ministerie ter onderbouwing van dit wetsvoorstel heeft niet kunnen vaststellen dat het massaal vastleggen van kentekens effectief is bij de opsporing. De minister heeft noch de noodzaak noch de proportionaliteit van de maatregel aangetoond. Lees verder >>>

Nieuws en opinie

20 september 2017

TROONREDE

Prioriteiten 2018: meer gegevens verzamelen en uitwisselen

Met de troonrede zijn gisteren ook de prioriteiten voor 2018 van het kabinet gepresenteerd. Voor privacy betekent dit dat de overheid meer gegevens wil verzamelen en makkelijker wil uitwisselen. Hieronder de opvallendste punten op een rij. Kaderwet De regering wil een kader scheppen om binnen de overheid maar ook met private partijen veel makkelijker gegevens uit te wisselen. Zo zouden gegevens ook gebruikt mogen worden als die niet voor dat doel verzameld zijn of gedeeld mogen worden met een organisatie die die gegevens niet nodig heeft. Lees verder >>>

deze pagina is samengesteld in: 0.027 seconden