gepubliceerd: 5 maart 2012
auteur: Reinout Barth
foto: Jack Spades (CC 2.0)
bekeken: 4101 keer

Reageren? Lees eerst de huisregels.

Deze opiniepagina is onderdeel van de Privacy Barometer. De inhoud van de artikelen die hier verschijnen zijn meningen van de auteur en worden onafhankelijk van de Privacy Barometer gegeven.

Onder voorwaarden kunt u ook zelf een artikel plaatsen. Klik hier voor meer informatie.

ID-kaart zonder vingerafdrukken

Het afnemen van vingerafdrukken bij het aanvragen van een nieuw paspoort of ID-kaart blijft een schokkende ervaring. Dagelijks zijn er mensen die dit (nog) niet wisten en zich op het stadhuis gecriminaliseerd voelen. Lees twitter er maar op na.

Wat veel mensen ook niet weten is dat al lang bekend is dat die vingerafdruk elk doel mist en volslagen onbetrouwbaar is. De stand van de techniek is onvoldoende om ook maar iets aan die vingerafdruk te hebben. Ooit werd in de EU besloten dat de vingerafdruk een ideaal middel is om iemand te identificeren. Niet dus. Uit een lang weggemoffeld onderzoek bleek vorig jaar dat meer dan 20% van de vingerafdrukken niet bruikbaar waren.

De Tweede Kamer heeft in april 2011 na veel publieke onrust, druk vanuit gemeenteraden (PDF) en een onderzoek van de WRR besloten dat we de vingerafdruk niet meer (centraal) gaan opslaan en dat er een ID-kaart komt zonder vingerafdrukken. Een logisch besluit, want je hebt er niets aan en veel mensen voelen zich er niet lekkerder bij.

Nieuw onderzoek

Deze week verscheen er wéér een onderzoek naar het besluitvormingsproces rond het paspoort. En wéér is geconstateerd dat de besluitvorming aan alle kanten rammelde en dat de vingerafdruk in het paspoort en op de ID-kaart geen enkel doel dient.

Maar, lieve kamerleden, wanneer gebeurt er nu eindelijk eens wat? Wanneer kunnen we nu een ID-kaart zonder vingerafdrukken af gaan halen? Zo ingewikkeld is het toch niet een deel van het aanvraagproces, namelijk het afnemen van vingerafdrukken, gewoon achterwege te laten?

Minister Donner liet indertijd weten dat er medio 2012 een wetsvoorstel zou komen. De minister heeft dus meer dan een jaar uitgetrokken om zo iets eenvoudigs te regelen. Weet u nog dat afgelopen najaar bleek dat hij geen leges mocht heffen op de ID-kaart? Was binnen een maand gefixt.

Geen daadkracht

En de Tweede Kamer laat het zich allemaal maar aanleunen. Ook nu met dit nieuwe rapport in de hand, wordt er slechts verwezen naar de EU-verplichtingen en andere kluit-in-het-riet antwoorden. Veel burgers verwachten gewoon daadkracht. Als de vingerafdruk elk doel mist en volstrekt onbetrouwbaar is, stop er dan gewoon mee. Wat is daar zo moeilijk aan?

Tweede Kamerleden, toon eens daadkracht en geef de minister opdracht de vingerafdrukloze ID-kaart zo snel mogelijk beschikbaar te maken.

 

reacties

1Heinmaandag, 5 maart 2012   18:26

Ik denk dat ze net zo lang wachten en vertragen totdat de techniek zover is dat ze gewoon wél al de vingerafdrukken kunnen opslaan. Als politici eenmaal iets in hun hoofd hebben, krijg je ze er met geen gezond verstand meer van af. Hopelijk laat de techniek ze in de steek en moeten ze wel stoppen met deze onzin.

2mike de lange woensdag, 7 maart 2012   05:29

Nu we hier in het derde rijk zitten met ideeën van de duitsers is het er niet beter op geworden. 1 munt , 1 rijk , big brother fratsen enz. Het wachten is op een revolutie. Wij zijn onze eer en NL nationaliteit allemaal kwijtgeraakt. Bedankt Den Haag voor het kapot maken van onze nationaliteit en gulden.

3Henk de Vrieswoensdag, 7 maart 2012   07:13

Mijn paspoort is inmiddels 6 maanden verlopen. Ik ben niet van plan om het te vervangen voordat de vingerafdrukkenregistratie van de baan is.

Ik ben geen crimineel en wens dan ook niet zo behandeld te worden. Het is schandelijk dat de overheid zo met haar burgers omgaat, in het verleden zouden personen als Hitler hier hun vingers bij afgelikt hebben.

Schande!

4Starinkwoensdag, 7 maart 2012   07:14

Mijn IDkaart is al een jaar verlopen. Gelukkig blijft ie nog 5 jaar geldig om je er mee te legitimeren. In die tijd zal er toch wel een kaart zonder vingerafdrukken zijn?

5jefdinsdag, 13 maart 2012   12:23

Mijne is ook verlopen, en ga geen nieuwe halen als er een vingerafdruk op moet.

Volgende stap rfid chip?

6Felix Djerzinskizaterdag, 31 maart 2012   15:23

Het duitse bezettingsleger was laaiend entihousiast over de door de nederlandse ambtenaren bijgehouden persoonsgegevens van voornamelijk joodse nederlanders.Het bij bosjes oppakken van deze mensen ging dan ook gepaard met welbekende duitse Grundlichkeit.Tegenwoordig moeten de vingerafdrukken in een ID- bewijs vermeld worden onder het mom van terrorismebestrijding.Wat is de volgende fase? Een nanochip in je hoofd met een cyanideoplossing?

7Marcusmaandag, 2 april 2012   17:45

Hier ook al bijna een jaar verlopen, no way dat ik vingerafdrukken ga afstaan. Stelletje halve zolen.

8Maareldinsdag, 3 april 2012   06:41

Check ook dit topic bij GeenStijl en de reacties van de mensen.

http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2012/04/nederlanders_weigeren_vingeraf.html

9Bennyzondag, 8 april 2012   02:48

Ik heb een paar jaar terug een nieuw ID gehaald even voordat men vingerafdrukken ging afnemen. Mijn ID was nog niet verlopen, dus het kostte me eerder geld dan ik had verwacht. Maar zo kon ik tenminste nog 5 jaar vooruit.

Ik ben deze tendens richting surveillance dictatuur behoorlijk zat. Vele dingen congrueren. Apathie wat betreft het basale recht op privacy, de onveiligheid op internet (registratieneurose voor van alles en nog wat) , jongeren die stelselmatig worden geïndoctrineerd dat ze alles maar moeten delen op sociale media en bedrijven als google en facebook die naar mijn mening front-ends zijn voor amerikaanse geheime diensten.

Dit loopt echt uit de hand en ik beschouw dit land dan ook niet langer als transparante democratie. Ik denk dat we de grens al gepasseerd zijn en dat we nu moeten beginnen te denken aan burgerlijke ongehoorzaamheid en netwerken van gelijkgestemde mensen die bereid zijn te vechten voor mensenrechten. En dat schokeert waarschijnlijk veel mensen. Lieveheersbeestjes, immers? Geweld is altijd zinloos? Maar op welk moment wordt het een moreel aanvaardbaar en legitiem middel van verzet tegen onderdrukking? Op welk punt gaat u om? Of denkt u dat dat punt nooit bereikt wordt?

In WOII had men de Jodenster. Iedereen vandaag heeft ook al een Jodenster, een digitale, een verzameling van dossiers, databanken, digitale profielen, registraties bij bedrijven en overheden en geheime diensten. En toch, geen verzet. Misschien wachten we op razzia's?

10Lucazondag, 22 april 2012   18:37

Ik heb een vraag.

Weet mischien iemand of je met een AM(bromfiets) rijbewijs een B(auto) rijbewijs kan gaan halen ? Want ik heb geen id kaart meer omdat ik weiger mijn vingerafdrukken te geven. En ik wil heel graag mijn autorijbewijs halen

Dat er een rfid chip in zit maakt mij niet zoveel uit maar vingerafdrukken gaan mij echt te ver. ik ben toch geen crimineel !

Dit zijn gewoon stasipracktijken.

Groeten Luca

11Reinoutzondag, 22 april 2012   18:54
@Luca: Goed dat je zo principieel tegen het afgeven van vingerafdrukken bent. Als er genoeg zijn die dit belangrijk vinden, moet de politiek wel voortmaken met een ID kaart zonder vingerafdrukken. Wat je vraag betreft, ik zou dat bij een autorijschool navragen. Daar weten ze vast wel of en wanneer je een ID kaart nodig hebt. Hopelijk is de ID-kaart zonder vringerafdrukken er tegen de tijd dat je hem nodig hebt.
12Jurgendinsdag, 24 april 2012   14:04

Naar de stembus in September. Hoe moet dat nu met mensen die weigeren een nieuwe ID-kaart te halen? Om te mogen stemmen zal men dus alsnog privacy moeten opgeven? Het duurt maar en het duurt maar met die ID-kaart zonder vingerafdrukken maar erg vlot gaat het niet. Bizar dit.

13redactiedinsdag, 24 april 2012   15:17

@Jurgen

Je hoeft niet altijd een nieuwe ID-kaart aan te vragen om te mogen stemmen. Je pas mag max. 5 jaar verlopen zijn. www.kiesraad.nl/nl/Onderwerpen/Thema-Stemmen/Identificatie.html

14Jurgenwoensdag, 25 april 2012   12:15

@redactie

Verhelderend, hartelijk dank.

15Bennydonderdag, 26 april 2012   03:02

Op zich handig dat je met een verlopen ID nog mag stemmen. Maar voor velen betekent dit dat ze hun beslissing om principieel te worden uitstellen.

Men zal pas als het te laat is op de strepen gaan staan ben ik bang.

16Joszondag, 6 mei 2012   18:17

Ik snap de ophef over die vangerafdrukken op ID kaart, maar de middelen moeten het doel wel heilligen.

Volgens mij is er wat mis met de middelen en het doel... maar voor vinggerafdrukken op de kaart an sich niet.

Het doel moet mi zijn: look alike fraude verminderen (al zijn de vingerafdrukken alleen niet voldoende, combinatie van de vingerafdrukken en gezichtsscan zou al een hoop kunnen schelen.) en automatisch /snelle verficatie door douane aan grenzen, en eventuele andere groepen denk aan politie bij staande houdingen etc.

1. Centrale opslag is uit den boze, nooit doen, niet aan beginnen, de zgn personalisatie van de chip moet dan ook op het stadhuis gebeuren tijdens of gelijk na dat de vingerafdrukken worden genomen, is logistiek/beveliging/technisch een leuke uitdaging. Vingerafdrukken mogen nergens anders opgeslagen worden dan op de chip, geld overigens ook voor onze gelaatsscan, maar daar hoor ik nooit wat over. Is mi veel gevaarlijker dan een vingerafdruk.

2. men maakt zich druk dat de vingerafdrukken verkregen worden door ciminelen,op wat voor een manier dan ook, tja als ze naast je gaan zitten op het terras dan nemen ze je glas toch ook mee. Net zo makkelijk. Of dat de overheid ermee aan de haal gaat in centrale dbases, moet ook nooit gebeuren. In bewijsvoering in een rechtzaak is een vingerafdruk alleen al niet meer voldoende, teveel false positves, zeker met de manier waarop ze opgeslagen worden in de chip. (is geen vingerafdruk nl.)

17Jurgendinsdag, 8 mei 2012   14:02

@Jos met die look-a-like fraude blijkt het al jaren mee te vallen. Voor die enkele gevallen moeten miljoenen Nederlanders dus privacy inleveren?

Bron:

http://www.privacyfirst.nl/acties/wob-procedures/item/524-onthullende-cijfers-over-look-alike-fraude-met-nederlandse-reisdocumenten.html

Nu is het de vingerafdruk op je ID-kaart/paspoort maar wat is het volgende? Chip in de nek? Het gaat natuurlijk steeds verder en dieper totdat er geen weg meer terug is. Daarom moet het verzet er nu zijn.

18Josmaandag, 14 mei 2012   14:58

@Jurgen

Helemaal mee eens, als de noodzaak er niet is, niet doen. Echter ik kan best begrijpen dat het kwa bv automatisering bij douane (zie priver) handig kan zijn. Je zegt je geeft je privacy op, hoezo dan?

Misschien ben ik nog niet genoeg ingelezen in dit onderwerp hoor, dus wissel graag wat gedachte gangen uit...

Je gescande pasfoto is veel meer inbreuk, dan een paar punten in een raster op een chip, mits dat goed gebeurd. En nee een barcode op huid of RFID chip op je lichaam gaat ook tever, tenzij het natuurlijk vrijwillig kan en in geval van ID fraude gewijzigd kan worden.... Ik vind dus dat vingerafdrukken vrijwillg, zonder opslag, behalve in de chip, en een procedure dat ze nergens "achter kunnen blijven" overigens een mooie middenweg, met als enige doel identificatie als je staande wordt gehouden, of als je dus wilt reizen.

Aangenomen het bovenstaande, dus mijn vingerafdrukken, staan alleen op de chip in het paspoort of ID kaart. Wat lever ik dan aan pricacy in?Overigens zijn vingerafdrukken niet zuiver genoeg, ik zou wel kiezen voor een alternatief. Overigens zijn dit de cijfers van de douane, maar justitie heeft ook best wel eens zijn problemen gehad dat het 'neefje van' de tijd uitzit van de echte crimineel.

Daar hoor ik ook weinig over.

19Bennydinsdag, 22 mei 2012   06:31

Oneens met Jurgen. Ook vrijwillig gechipt worden of op andere manieren getagt worden is gevaarlijk omdat deze 'early adopters' wel baanbrekend werken en anderen laten zien dat het kan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Early_adopter

Dit moet je gewoon niet willen. Vrijwilligheid maakt zaken niet automatisch goed.

20ikkezaterdag, 26 mei 2012   01:16

Vinger afdrukken nemen terwijl de Staat nog niet eens de digiD kan beveiligen of de privacy can waarborgen .

Dat er nog steeds geen ID kaart is zonder vinger afdruk is terwijl dat al in 2011 besloten is , komt alleen dat we 4,5 million in een noodfonds pompen en voor 35 milliard garant staan , dat is natuurlijk veeeeeeeeeeeel belangrijker dan de burger tegemoet komen in hun wensen, want zeg nou eerlijk wat doen wij Nederlanders nou eigenlijk als we het niet eens zijn? lekker laten gebeuren .

Tijd dat we eens voor onze rechten opkomen en de Staat laten zien dat de burger recht van spreken heeft en prioriteit heeft als het gaat om privacy en maatschappelijke onrust , dan de waardeloze bezuinigen en dingen op de lange baan schuiven die WEL belangrijk zijn voor de burgers,

als ik dan naar somige landen kijk waar het volk wel massaal demonstreert als het om hun rechten gaat en dan hier al wie in de supermarkt klaagt denk ik tja .

Ik heb over de vingerafdruk al een email naar Donner gestuurd, ik hoop anderen ook want als we niet klagen bij diegenen die de beslissingen neemt dan komen we ook werkelijk geen stap verder dan het vermelden en door gaan.

21Jurgenvrijdag, 1 juni 2012   21:59

@ikke Donner gaat hier niet meer over maar Demissionair-Minister Liesbeth Spies wel. Voor de zomerreces moet er meer bekend worden.

22Bennyzondag, 3 juni 2012   11:37

De reden dat wij niet massaal meer de straat op gaan is omdat wij zelf te grote belangen hebben. Een dag demonstreren, laat staan diverse dagen, kost je een snipperdag. In veel gevallen hoef je niet eens bij je baas aan te komen voor een snipperdag want het os of te druk of de baas vind de zaak onzin. En dus zul je moeten liegen over wat je die dag doet.

Hoe dan ook, demonstreren kost geld. Treinkaartjes, dan wel de auto, de ergernis van de files of de treinen zijn te laat. Je moet er wat voorover hebben.

Natuurlijk speelt mee dat mensen niet langer nog de illusie hebben dat het echt uitmaakt. Politici zijn politici omdat ze zich gedreven voelen door de door hun waargenomen noodzaak, niet door de emoties van het volk. Om die reden hebben wij geen enkele macht over de koers van de EU o.a. 'Het is nu eenmaal nodig, want anders...' en dan volgt een bedreiging.

We zijn allemaal zelf schuldig aan het feit dat we liever lui dan moe zijn. Een 'hete herfst' zoals men enkele jaren terug voorspelde betekend een 50.000 man die demonstreren - en dat vind men veel!

Die 5 tientjes voor de trein naar het Malieveld, daar kun je ook van uit eten of een aantal keer voor naar de bioscoop. Zo gaat het toch?

23Anoniemdonderdag, 23 augustus 2012   21:18

Zojuist in het gemeentehuis mijn paspoort verlengd... in ieder geval ... dat WILDE ik gaan doen.

Bleek dat de wet nog niet aangepast was en nu was ik bang dat ik niet mocht stemmen.

Het blijkt dat je mag stemmen met een ID-bewijs wat maximaal 5 jaar is verlopen. Je mag enkel niet reizen zonder geldig ID.

Het is gewoon belachelijk, een vingerafdruk... ik ben toch geen crimineel? In Nederland bent je blijkbaar altijd verdacht. De politie moet zijn vingers aflikken bij het idee dat alle vingerafdrukken voor hen beschikbaar zijn.

24Jurgenvrijdag, 24 augustus 2012   10:59

Klopt de vingerafdruk dient nog steeds ingeleverd te worden en staat opgeslagen gedurende de tijd dat je ID-kaart wordt gemaakt na ophalen van je ID-kaart moet de vingerafdruk verwijderd worden vanaf elk systeem. Deze staat dan wel nog op je ID-kaart in de chip. Mijn stem zal ook gaan naar een partij die in ieder geval meer met de privacy voor heeft en wanneer gekozen hopelijk een minister levert die meer kan betekenen dan de (on)'welwillende' CDA ministers.

25eviezondag, 26 augustus 2012   12:53

Ben het eens met de meeste dingen hier boven vernoemd worden ! Lijkt mij dat het tijd wordt dat er iemand serieus mee aan de slag gaat en luistert en leest op internet wat er met al die dingen over vingerafdrukken en alles waar geen openheid van zaken over is gegeven voor onrust is ontstaan Er zijn zo veel mensen die nu zonder paspoort zitten door dit. Wie maakt zich sterk voor deze groep ? wie luistert er echt ? Ja Jullie naar elkaar !! gehoor vinden bij elkaar helemaal goed !! Als we op de grote deur kloppen zal die dan open worden gedaan ?....

26Joepwoensdag, 12 september 2012   13:41

rijbewijs is ook geldig als id in algemeen ook om te stemmen !

mijn id-kaart is ook al een jaar verlopen en ook ik ben geenzins van plan om een vingerafdruk af te geven.

ondertussen maar met de auto op vakantie..

27Jurgenwoensdag, 12 september 2012   19:49

Je verlopen ID-kaart is ook gewoon geldig om mee te stemmen, ik heb er zojuist mijn stem mee uitgebracht. Het staat ook vermeld op de stemkaart.

28Clooneyvrijdag, 14 september 2012   11:09

Paspoort in de magnetron, klaar

29Ciske vrijdag, 28 september 2012   21:34

Nu is er duidelijkheid www.nu.nl/binnenland/2921221/paspoort-wordt-tien-jaar-geldig.html en zonder vingerafdruk, kreeg vorige maand post dat mijn id verloopt in december maar ik wacht nu tot oktober 2013 om een kaart te bemachtigen zonder vingerafdruk net zoals ik nu heb.

30Antwoord op Lucavrijdag, 19 oktober 2012   22:37

@Luca

Het duurt een tijd als tot je je rijbewijs uitbreidieng gehaald hebt. Je kan dus hopen dat je het pas afgerond hebt als de vingerafdruk op de ID kaart verdwenen is. Na het behalen van je papiertje kan je daarmee naar de gemeente. Vraag na of daar een termijn aan zit. misschien kan je ook na maanden je behaalde rijbewijs laten aanmaken.

Laat je rijbewijs voor de uitbreiding niet innemen omdat je hem als ID gebruikt maar doe dat pas als je het nieuwe rijbewijskrijgt. Dat mag!

Omdat men geen vingerafdruk neemt wil men de pasfoto bewaren want men zale n moet iets bewaren. Fotoshop je foto. Op het document zelf wordt die zo klein afgedrukt dat dat niet opvalt. magnetron doet wonderen voor de RFID chip. Als je je vingers vollijmt is men verplicht je een één-jarig ID te geven wegens tijdelijke verhindering tot afnemen vingerafdrukken. Na het verlopen geeft dat tijdelijke document wellicht minder rechten.

31Jan Bzaterdag, 20 oktober 2012   12:57

De besloten afschaffing van de vingerafdruk wordt gerekt en getraineerd.

Het maakt de ID kaart duurder dan nodig terwijl een noodwet tot betaling van de ID kaart in een maand er door was.

A) Is het doel van rekken om van iedereen een vngerafdruk te scoren en deze stiekem toch te bewaren?

B) Of is het doe methoden te verzinnen om de vingerafdruk onrechtmatig te blijven eisen (zoals 10 jaar de afschaffing te rekken)?

32Pietermaandag, 7 januari 2013   18:18

Ik wil graag even iedereen oproepen om, als je het niet eens bent met de vingerafdrukken, om dan gewoon een brief te sturen naar de minister, of kamerleden. Of ga eens langs bij je gemeente. Laat iedereen gewoon weten dat je het er niet mee eens bent, en vertel je argumenten. Dat is heel belangrijk, en het is eigenlijk je burgerplicht. Als er straks op deze manier een miljoen mensen voor de deur staan bij de overheid, dan zul je zien dat er echt wel wat gaat veranderen.

Dus kom op! Laat van je horen! Laat zien dat je onze democratie belangrijk vindt.

33evvrijdag, 17 mei 2013   18:13

Hoi, ik zie hier voornamelijk berichten uit 2012 en nog altijd is er niets veranderd!!! En de politiek? Doet net of ze niets kunnen! Zijn er nog mensen die hier berichten lezen ?

Voeg zelf uw reactie toe:

naam: 
reactie: 
0/1500
      verzend reactie

POLL: EPD

Per 1 januari is het landelijke Elektronisch PatiëntenDossier dan toch van start gegaan. Doet u daar aan mee?

Resultaat

Ja, het EPD kan veel fouten en doden voorkomen. (9%)
Ja, ik vind gegevensuitwisseling belangrijker dan privacy. (6%)
Nee, dit systeem is een oplossing voor een niet bestaand probleem. (29%)
Nee, er zijn teveel vraagtekens bij de beveiliging van de gegevens (57%)

aantal stemmers: 456

laatste reacties:

Tweede Kamer ziet buitenlanders als potentiele criminelen

anonymus: het pvda watjesvolk legt criminelen liever in de w...

ID-kaart zonder vingerafdrukken

ev: Hoi, ik zie hier voornamelijk berichten uit 2012 ...

30.000 mensen onschuldig opsluiten is conform prognose

een moeder : Als ik alle reacties van jullie ga lezen krijg ik ...

Uw medische gegevens zijn in veilige handen. Echt.

Anoniem: Wie nu nog vertrouwen in het epd heeft, of elk and...

Zo moet het dus niet. Hoe wet preventief fouilleren werd aangenomen.

G.Deckzeijl: Zonder verder uitstel ter zake met deze info:http:...
Lucas: Een grove schande. Ik woon in de binnenstad van De...
Hugo: Het is maar goed dat we in een democratie leven en...
Anneke Bakker: Zó triest.
Bert Kalkwijk: Ongelofelijk hoe slordig er toch gewerkt wordt. In...

Schippers, minister van justitie

Rogér Loubs: richt je tot Soevereine Mens groepen; zei kunnen j...

Deel deze pagina via:

  • Twitter
  • Hyves
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Blogger Post
  • Nujij
  • Email