Laatste update: 4 april 2012

Elektronisch Leerling Dossier (ELD)

Elektronisch Leerling Dossier (ELD)Op 6 maart is het wetsvoorstel dat de eerste stap regelt naar een landelijk uniform elektronisch leerlingdossier (ELD) aangenomen door de Eerste Kamer. Op 13 oktober 2010 was de Tweede Kamer al akkoord gegaan. Scholen worden met deze wet verplicht bij het dossier van leerlingen een uniek, persoonsgebonden nummer te gebruiken, zodat de informatie doorgegeven kan worden aan volgende scholen van de leerling. Door elke leerling een uniek nummer te geven, kan een leerling gedurende zijn/haar gehele onderwijsleven gevolgd worden.

Naast de schoolprestaties (rapportcijfers), worden er gegevens in het dossier opgenomen die "relevant zijn voor de onderwijssituatie". Dit kunnen bepaalde medische of sociale gegevens zijn. Als voorbeeld noemde staatssecretaris Van Bijsterveldt het drankgebruik van de ouders, de religie van de student, of een kind gepest is geweest, of er sprake is van epilepsie of dyslexie. De PVV pleitte er voor om ook justitiële gegevens in het dossier op te nemen, "vooral als die gaan over geweldsachtergronden". De richtlijn welke gegevens wel of niet mogen worden opgenomen, worden in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) vastgesteld. Dankzij een motie van Van der Ham (D66) heeft de Tweede en Eerste Kamer nog het recht de gegevens die vastgelegd mogen worden aan te passen. Op 2 december 2011 stuurde de minister een voorstel hierover naar de Tweede Kamer.

De gegevens worden per school bewaard en uitgewisseld met andere scholen waar de leerling onderwijs volgt. Er worden ook gegevens uitgewisseld met de Informatie Beheer Groep ten behoeve van de vaststelling van het budget personeels- en arbeidsmarktbeleid van de school.

 

Laatste update: 04.04.2012

Status onderwerp: wet

Impact op privacy: -3

Dossier tweede kamer: 32176

Document stemmingen: h-tk-20102011-9-12

Datum stemming: 12.10.2010

Foto: FreeDigitalPhotos

Tags: leerling, leerlingen, dossier, ELD, persoonsgebonden, nummer
 

 

 

Index

Zoeken in wetten, voorstellen en proefballonnen op:

Stemming

Stemming over de wet elektronisch leerling dossier (eld)*.

* In de figuur is de stemming weergegeven zoals partijen in de Tweede Kamer hebben gestemd over deze wet. Als er geen balkje bij een partij staat, bestond de partij nog niet ten tijde van de stemming

Gerelateerd

Verwijsindex Risicojongeren (VIR)
In oktober 2012 verscheen een evaluatierapport over de inzet van de verwijsindex. In de begeleidende brief wordt gesteld dat het gebruik van de verwijsindex moet worden uitgebreid. Er zouden meer instanties bevoegd moeten zijn om meldingen te doen, het doen van... meer >>>

En ook:

Elektronisch Kind Dossier (EKD).

Deel deze pagina via:

  • Twitter
  • Hyves
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Blogger Post
  • Nujij
  • Email

POLL: Verkiezingen

Op 22 mei vinden de verkiezingen voor het Europees Parlement plaats. Hoe belang­rijk is privacy bij uw keuze voor een politieke partij?

Resultaat

Zo belangrijk dat de Privacy Barometer de doorslag geeft. (38%)
Bij twijfel geeft privacy de doorslag. (33%)
Privacy weegt wel mee, maar is niet bepalend. (26%)
Privacy is onbelangrijk. (3%)

aantal stemmers: 355

Politieke partijen

Lees ook wat politieke partijen over privacy zeggen:

Alle privacy wetten

Onderaan deze pagina vindt u een overzicht van alle wetten en voorstellen die impact op privacy hebben.

Elektronisch PatiŽnten Dossier (EPD/LSP)

Privacy Barometer schreef samen met burgerrechtenvereniging Vrijbit een brief aan de Tweede Kamer met aandachtspunten voor het veilig uitwisselen van medische gegevens.

Opiniepagina

Om het privacy-debat te stimuleren heeft de Privacy Barometer ook een opiniepagina.

20-05-14

Verruimen preventief fouilleren

Vandaag is het wetsvoorstel voor het verruimen van het preventief fouilleren door de Eerste Kamer aangenomen. Alleen D66, GroenLinks en de Partij voor de Dieren stemden tegen. De PvdA en de SP hadden wel bedenkingen, maar stemden uiteindelijk toch voor. Vorig jaar stemden in de Tweede Kamer ... meer >>>

mobiele versie | volledige versie